نقدی بر «ماجرای نیمروز» محمدحسین مهدویان
تک نویسی از برش های گذرا
«ماجرای نیمروز» فرزند زمانه اعتدال است؛ اعتدال نه به معنای ریشه شناسانه کلمه که فارابی آن را عدل ورزی، فعلیت بخشیدن عدل و برافراشته کردن عدالت می داند، بلکه به معنای امروزی و سیاست ورزانه اش؛ یعنی نه سیخ بسوزد و نه کباب. فیلم، روایتگر یکی از پیچ های مهم تاریخی پس از انقلاب 57 است؛ یعنی دهه 60. دهه ای سربسته که جز روایات و شنیده ها از هر سو، چیزی از آن شفاف نیست. در چنین بستری ا ست که فیلم ساز جوان، عزم ساخت فیلمی درباره آن بخش از تاریخ ایران می کند. برای فهم بهتر «ماجرای نیمروز» باید پازلی مقطع ساخت. ازاین رو، ساختمان مطلب را می توان به سه قسمت تقسیم کرد و هر قسمت را با قطعاتی از پازل برآمده از اثر چید تا ذهن، ناخودآگاه به جهان فیلم راه پیدا کند. سه قطعه اصلی پازل چنین است: «تک نویسی» - «برش» - «دم خروس».
شما میتوانید به یکی از روشهای زیر مشترک شوید:
همزمان با برقراری دوره اشتراک بسته دانلود 70 مطلب از مجلات عضو و دسترسی نامحدود به مطالب روزنامهها نیز برای شما فعال خواهد شد!
پرداخت از طریق درگاه بانکی معتبر با هریک از کارتهای بانکی ایرانی انجام خواهد شد.
پرداخت با کارتهای اعتباری بینالمللی از طریق PayPal نیز برای کاربران خارج از کشور امکانپذیر است.
- دسترسی به متن مقالات این پایگاه در قالب ارایه خدمات کتابخانه دیجیتال و با دریافت حق عضویت صورت میگیرد و مگیران بهایی برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمیکند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.