آرشیو دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۲۳
صفحه اول
۱
یادداشت

سلامت انتخابات با رعایت قانون

دکتر نجات الله ابراهیمیان (عضو حقوقدان شورای نگهبان)

برگزاری انتخابات با رعایت قانون و قواعد حقوقی را می توان انتخاباتی سالم توصیف کرد؛ یعنی آنچه از قواعد حقوقی در مورد حق رای دهندگان و انتخاب شوندگان در متون قانونی پیش بینی شده، صریحا توسط مجریان و ناظران رعایت شود. بنابراین اثر سلامت انتخابات این است که مردم بیش از پیش به تاثیر اراده خود بر سرنوشت کشور اعتقاد پیدا کنند و این اطمینان در مردم ایجاد شود که با رعایت قواعد حقوقی، درنهایت خواست آنها و رای مردم، تعیین کننده خواهد بود. همه کسانی که در مسیر سلامت انتخابات تلاش می کنند، افرادی هستند که از نظام و پشتوانه مردمی آن حمایت می کنند.

البته صرفا نظامات حقوقی، جامعه را به اهداف خود نمی رساند و مخصوصا برای ما که متدین به دین اسلام هستیم، نظامات اخلاقی و فرهنگی هم یک پایه حفظ سلامت انتخابات هستند، بنابراین درعین این که همه در کشور در مسیر داغ کردن تنور انتخابات تلاش می کنند همیشه باید عده ای از متدینان، روشنفکران و علما هم باشند که بدون وارد شدن به دعواهای جناحی، منادیان و محافظان سلامت اخلاقی انتخابات باشند و مردم و نامزدها را به رعایت اخلاق و ضرورت های دینی تشویق کنند؛ درصورتی که همه ما درگیر دعوای حزبی و کاندیداتوری شویم، ممکن است گروهی به عنوان ناظران بی طرف برای ارائه توصیه های اخلاقی باقی نمانند.

در این میان، بخشی از علما، روشنفکران و کسانی که نفوذ کلام دارند، باید تریبون و منبر خود را به توصیه های مربوط به رعایت اخلاق در انتخابات اختصاص دهند. این عده باید انتخاب های سیاسی خود را در درون خود نگه دارند، در این صورت اخلاق و فرهنگ در کنار قواعد حقوقی تضمین کننده سلامت انتخابات، باعث می شود لایه هایی که هنوز تصمیم نگرفته اند نیز تشویق به حضور موثر در تعیین سرنوشت کشور شوند.

رفتارهای مجریان انتخابات، شورای نگهبان و نامزدها در برگزاری یک انتخابات سالم بسیار موثر است و نامزدها که قاعدتا جزو نخبگان محسوب می شوند، رفتارشان انعکاس دهنده فضای عمومی جامعه است و بنابراین آنها هم با رعایت قواعد حقوقی و اخلاقی می توانند به جریان سالم در جهت انتخاب رئیس قوه مجریه کمک کنند. شورای نگهبان هم به عنوان داور بی طرف و ناظر انتخابات وظیفه دارد مراقبت کند همه موضوعات براساس قواعد پیش رود و در برابر هرنوع تجاوز از قواعد حقوقی که قانونگذار رعایت آن را ضروری دانسته است، بموقع حساسیت نشان دهد.