آرشیو چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۶۴۹۷
تئاتر
۱۳
یادداشت (1)

رعایت چهار ساله جریان فرهنگی

محمد رحمانیان (کارگردان تئاتر و سینما)

عملکرد دولت یازدهم عملکردی چندگانه است و برای همین نمی توان به صورت مستقل در مورد همه حوزه ها صحبت کرد. اما مشخصا در مورد حوزه کتاب و تئاتر می توانم بگویم که دولت بسیار موفق عمل کرده است. مجوزهای کتاب ها ساده تر داده شدند و بسیاری از آثاری که چاپ آنها ممنوع شده بود به تجدید چاپ رسیدند.

همچنین می توان گفت که تقریبا هیچ نمایشی توقیف نشد و نمایش ها ممیزی زیادی نخوردند اما نمی توانم این جمله را برای سینما هم به کار برم چون متاسفانه اتفاق تلخی در سینما افتاد؛ یکی از ممیزان دولت دهم یکی از مدیران سینمایی در دولت فعلی شد که این اتفاق بسیار منفی بود؛ هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که در دوران مدیریت تدبیر و امید است شخصی از دولت سانسورچی سابق، با عوض کردن کت و شلوار مقام جدیدی را بر عهده بگیرد. این بدترین اتفاقی است که در حوزه فرهنگ در این چهارسال افتاد اما از سوی دیگر می دانم که دولت تمام آبرو، حیثیت و زندگی اش را پای برجام گذاشت و می دانیم که این مساله تا چه اندازه برایش مهم بود.

میزان تمرکزی که او بر بخش سیاسی کارش گذاشت موجب شد کمی از حوزه فرهنگ غافل شود. رئیس جمهوری خود انسان مدبر و بافرهنگی است که در مناظره ها نیز این امر را بخوبی نشان داد؛ ما با نحوه حرف زدن کاندیداها وارد حوزه فرهنگشان شدیم و به شکل غیرمستقیم با جهت گیری فرهنگی آنها آشنا شدیم. وی در این چهارسال با ادب و احترام با همه بر خورد کرد و خوب می داند که فرهنگ چه اندازه مهم است و خویشتنداری، ثبات و آرامش جریانی فرهنگی است که در این چهارسال رعایت شده است.

امیدوارم در دوره بعدی به جزئیاتی چون انتخاب مدیران و کسانی که با اهالی فرهنگ نسبت مستقیم دارند دقت بیشتری شود. من خوشحال می شوم مردم را دعوت کنم که به گزینه اعتدال که بهترین گزینه حال حاضر است رای دهند و از همین حالا پیروزی مجدد را به ایشان تبریک می گویم.