آرشیو چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۲۵
ایران
۱۵

تاراج قندیل های چند میلیون ساله دامغان

نماینده مردم دامغان دراستان سمنان، بر لزوم حفاظت از آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی تاکید کرد و گفت: متاسفانه گاه قندیل های دو و سه میلیون ساله را از روی ناآگاهی می شکنند و به تاراج می برند.

ابوالفضل حسن بیگی در گفت وگو با ایسنا و با بیان این که غار شیربند، از شگفت انگیزترین غارهای ایران در دامغان است، اظهار کرد: به دلیل حفاظت نشدن درست، برخی افراد ناآگاه با موتورسیکلت قندیل های چندمیلیون ساله این غار را سرقت می کنند و به خانه می برند.

وی با بیان این که این قندیل ها ارزش مادی خاصی در خارج از محوطه غار ندارد، ادامه داد: این افراد بعد از مدتی که این قندیل ها را به خانه می برند، آن را دور می ریزند، چرا که استفاده ای برای آنها ندارد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان این که دیرینگی و قدمت قندیل ها و ستون های این غار را به 150 تا 200 میلیون سال قبل هم نسبت می دهند، تصریح کرد: این غار از جاذبه بالایی برخوردار است و در صورت معرفی درست و همچنین ایجاد زیرساخت های لازم و از جمله راه دسترسی می تواند سالانه گردشگران زیادی را به دامغان بیاورد.

این نماینده مردم با بیان این که ارزش این جاذبه طبیعی به دست نخورده و بکربودن آن است، خاطرنشان کرد: با تاراج این قندیل ها نه تنها هیچ سودی به کسی نمی رسد بلکه استان از یک ظرفیت مهم گردشگری محروم می شود.

حسن بیگی خواستار حفاظت و مراقبت بهتر درخصوص آثاری از این دست شد و اضافه کرد: همه مسئولان باید در زمینه فرهنگسازی درخصوص حفظ میراث فرهنگی و معنوی تلاش کنند.

وی با بیان این که دامغان از ظرفیت های متنوعی در حوزه گردشگری برخوردار است، گفت: وجود ده ها اثر تاریخی زیبا و مهم در این شهر تاریخی در کنار جاذبه های طبیعی نظیر غار شیربند، تپه های مریخی و چشمه علی از این منطقه یک مقصد مهم گردشگری ساخته است.