آرشیو پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۸۶۷
روزنامه فردا
۲۰
انتخابات

آیا رای دادن کار سیاسی است؟

دکتر بابک زمانی ( رئیس انجمن سکته مغزی)

برای اولین بار از خودم می پرسم آیا کسی که در انتخابات شرکت می کند، یک آدم سیاسی است؟ آیا هزاران هزار آدمی که هرساله در انتخابات مختلف دنیا شرکت می کنند و پلاکاردهای کاندیداهای خود را روی دست گرفته و مردم را به انتخاب او دعوت می کنند، آدم هایی سیاسی هستند؟

آیا عدم مداخله در چنین فعالیت هایی یا تبلیغ عدم مداخله یک رفتار اخلاقی است یا غیراخلاقی؟ کسانی که بخش عمده زندگی خود را وقف سیاست می کنند، کارگزاران احزاب، انقلابیون حرفه ای و کسانی که ساختار انسانی دولت ها را تشکیل می دهند بی تردید سیاسی هستند، اما توده های مردم، آنها که روزهایشان را با کاروبار در ادارات و بیمارستان ها و کارخانه ها و... سر می کنند تنها یکی از مواردی هستند که گروه سیاسیون در برنامه ریزی هایشان روی آنها حساب می کنند. ما توده ها آدم های ساده، زنبورهای کارگر، هیچ کدام سیاسی نیستیم. ما که اضافه بر آسیاب سنگین کاروبار روزانه مجبوریم صلیب مسئولیت اجتماعی خود را هم بر دوش بکشیم! یک روز خیابا ن های شهر را آکنده از امواج جمعیت می کنیم تا برایشان هورا بکشیم، ما سیاسی نیستیم، ما آدم هایی هستیم زیر بار سنگین مسئولیت اجتماعی و صواب و خطای آن! ما مردمی هستیم که با همه احساسات خود، با افق محدود و اطلاعات اندک خود باز هم چاره ای جز عبور از باریکه راهی در پرتگاه راهی جز خرید خطر خطا و ادامه راه در نقش یک سلول پیش روی خود نمی بینیم و درهرحال این را در مقایسه با انفعال اخلاقی تر می بینیم.

تاریخ نشان داده است که تحولات تاریخی بیش از همه مدیون همین حرکت سلولی اجتماعی است. این نوعی وظیفه شناسی اجتماعی در برابر بی تفاوتی است و نه صداقت سیاسی در برابر منفعت طلبی سیاسی!

رای دادن به یک کاندیدا به معنای یک مشارکت اجتماعی است که با تبلیغ در مورد همان کاندیدا تفاوت ماهوی ندارد. بدون تبلیغ، همان یک رای هم معنا و مفهوم پیدا نمی کند. در تمام دنیا تمام کسانی که برای انتخاب خود تبلیغ می کنند، اگرچه وارد یک کنش سیاسی می شوند، اما آدم های سیاسی نیستند و اتفاقا در دوران مدرن رفتار غیراخلاقی همانا عدم مداخله جدی در این کنش اجتماعی است.