آرشیو پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۶۴۹۸
جهان
۲۰
یادداشت

هزینه های جبران ناپذیر رای ندادن

دکتر فریدون مجلسی (کارشناس روابط بین الملل)

مساله مهم در انتخابات پیش رو و آنچه مردم را به مشارکت حداکثری ترغیب بیشتری می کند برگزیدن دو مولفه بقا و حیات یا فنا و نابودی ایران در شرایط بسیار حساس داخلی و منطقه ای است، هر چند که در این میان تحولات نظام بین الملل نقشی دوچندان در مشارکت یا عدم مشارکت مردم ایران خواهد داشت.

روی کار آمدن فردی مانند ترامپ و دست اندازی در تحولات منطقه بالاخص اقدام به سفر به کشورهای منطقه مانند عربستان و قطر و اسرائیل که خطر جنگ افروزی را در کشورهای همجوار ما بیشتر و بیشتر می کند و صف آرایی کشورهای عربی که در راس آنها عربستان با تشکیل کنفرانسی متشکل از 57 کشور اسلامی- عربی بی آنکه ایران در آن حضور داشته باشد، می تواند دلیلی شود تا مردم با درک این شرایط و درنظر گرفتن بحرانی بودن منطقه با مشارکتی حداکثری به دنیا ثابت کنند که مردم ایران با درایت و شعور دموکراتیک خود به تنهایی بر سرنوشت خود سهیم بوده و قصد دارند مسیر هدایت آمال و اهدافشان را از طریق انتخاب اصلح ترین هموارتر سازند. جدا از این بحث در حال حاضر دو جبهه و تفکر متفاوت در میان نامزدهای ریاست جمهوری مشاهده می شود که به نوعی انتخاب هر کدام بر سرنوشت کشورمان در ارتباط با جبهه بندی ها و تفکرات شکل گرفته علیه ایران در منطقه تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

باید این نکته را با توجه به شرایط حساس انتخابات یادآوری کرد که کلید اصلی توسعه اقتصادی ایران منوط به توسعه روابط بین الملل و تعامل با کشورهای جهان مخصوصا کشورهایی که در شان تاریخ و بزرگی و عظمت سرزمین ما و مردم آگاه و روشنفکر ما باشد. با این حساسیت های ذکر شده مردم ایران باید با مشارکت حداکثری در جهت انتخاب دولتی هوشمند در مسیر گشودن روابط بین المللی برای برداشتن تحریم های غیر هسته ای قدم بردارند. نکته پایانی این است که چنانچه در این میان آرای خاکستری را به عنوان افرادی نوامید و مایوس بدانند نشستن آنها در خانه و عدم مشارکت شان چه هزینه های جبران ناپذیری را در سرنوشت خود و کشورشان خواهد داشت قطعا در تصمیم خود تجدید نظر کرده و به یاد می آورند در کشتی که همه با هم سوار هستیم چنانچه سوراخی پیدا شود همه را با هم به خطر خواهد انداخت.