آرشیو پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۶۴۹۸
جهان
۲۰
امریکا

مداخله ترامپ در تحقیقات «روس گیت»

اطلاعات فاش شده جدید نشان می دهد دونالد ترامپ، با هدف مداخله در روند تحقیقات فدرال درباره روابط کاخ سفید با کرملین، رئیس اف بی ای را اخراج کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، یک منبع مطلع، یادداشتی را به روزنامه نیویورک تایمز داده که نشان می دهد رئیس جمهوری امریکا از جیمز کومی، رئیس وقت اف بی آی خواسته بود، به تحقیقات این آژانس درباره ارتباط میان مشاور امنیت ملی سابق امریکا با روسیه پایان دهد. از زمان اخراج جنجالی کومی و نیز افشای اینکه ترامپ درباره اطلاعات امنیتی حساس درباره داعش با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت وگو کرده، کاخ سفید دستخوش آشوب هایی شده است. دستنوشته کومی که نخستین بار در نیویورک تایمز به چاپ رسید، نگرانی هایی را در کنگره ایجاد کرد و این سوال مطرح شد که آیا ترامپ برای مداخله در یک روند تحقیقات فدرال تلاش می کند یا خیر. کومی این یادداشت را 15 فوریه پس از دیدار با ترامپ در دفتر ریاست جمهوری نوشته است.

نیویورک تایمز همچنین گزارش داد، رژیم صهیونیستی یکی از منابع اطلاعات طبقه بندی شده ای بوده که رئیس جمهوری امریکا در دیدارش با وزیر امور خارجه روسیه با وی در میان گذاشته است. در پی انتشار این گزارش، سخنگوی کاخ سفید گفت: ما از روابط خود با اسرائیل و تبادل اطلاعات با آن استقبال می کنیم و با این توصیف، من چیز بیشتری نخواهم گفت. مقامات رژیم صهیونیستی نیز که هفته آینده پذیرای دونالد ترامپ خواهند بود، سعی کرده اند با چشم پوشی از این واقعه اهداف بلند مدت خود را از طریق دوستی با ترامپ حفظ کنند. از همین رو آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ این رژیم اعلام کرد، تل آویو به روابط امنیتی خود با امریکا ادامه خواهد داد.

وزارت خارجه روسیه نیز مدعی شد، هیچ اطلاعات طبقه بندی شده ای از ترامپ دریافت نکرده و آنچه منتشر شده، اخبار جعلی رسانه ها است. این در حالی است که غائله به وجود آمده باعث شده، نداهای درخواست استیضاح دونالد ترامپ پرصداترو بیشتر شنیده شود. نتایج نظرسنجی «پابلیک پالیسی» نشان می دهد، 48 درصد امریکایی ها معتقدند که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کشورشان باید استیضاح شود.