آرشیو چهار‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۳۱
شهرستان ها
۷

هشدار مدیر کل دامپزشکی استان قم به شهروندان

گوشت بدون مهر سازمان دامپزشکی را نخرید

مدیر کل دامپزشکی استان قم به مردم توصیه کرد برای جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو، گوشتی را تهیه کنند که مهر سازمان دامپزشکی را داشته باشد.

محمدمهدی رفیعی، با هشدار در مورد مراقبت شهروندان در پیشگیری از تب کریمه کنگو گفت: برای پیشگیری از این بیماری به نکات بهداشتی در خرید گوشت مهردار سازمان دامپزشکی توجه شود.

وی افزود: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو، شهروندان گوشت را از مکان های مجاز خریداری کنند.

وی در مورد علائم این بیماری بیان کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک میان دام و انسان است که علائم بیماری آن در انسان کاملا مشخص می باشد و علائم اولیه آن شبیه آنفلوآنزا شامل تب و سردرد است.

وی اظهار داشت: این علائم در روزهای سوم به بعد علامت خونریزی در قسمت های مختلف بدن ایجاد می کند که اگر درمان نشود موجب مرگ خواهد شد.

مدیر کل دامپزشکی استان قم خاطرنشان کرد: این بیماری چند راه انتقال دارد یکی از طریق تماس با خون و ترشحات بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو و راه دیگر از طریق گزش کنه آلوده و نوع دیگر انتقال از طریق خون دام آلوده می باشد.

وی گفت: دام علائم خاصی برای این بیماری ندارد و از نظر ظاهری در دام قابل تشخیص نیست و باید هر دامی را برای کشتار به مکان های مجاز بسپاریم. مدیر کل دامپزشکی استان قم بیان کرد: نگهداری گوشت به مدت 24 ساعت در دمای یخچال موجب کاهش PH گوشت می شود و سطح عفونت ها را پایین می آورد در واقع گوشت باید دمای پیش سرد را پشت سر بگذارد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر کشتارگاه های شهرداری قم تجهیزات پیش سرد را ندارد که امیدواریم به زودی مجهز شود تا گوشت قبل از توزیع این دمای پیش سرد را بگذراند.

رفیعی عنوان کرد: افرادی که گوشت را خرد می کنند باید مراقب باشند و از دستکش استفاده کنند اگر چه این بیماری با پخت گوشت از بین می رود. وی گفت: تمامی گوشت ها در مراکز فروش مجاز و کشتارگاهی دارای مهر است و مهر در پشت ران گوسفند به صورت لیبل با تاریخ و نام کشتارگاه قید می شود.