آرشیو پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۳۸۱۶
صفحه اول
۱
نگاه سیاسی

روش تنزیه دامن شورا از فساد

بهروز بهزادی ( روزنامه نگار)

از این سموم که به طرف بوستان بگذشت

عجب که بوی گلی هست و رنگ نسترنی

مزاج دهر تبه شد در این بلاحافظ

کجاست فکر حکیمی و رای برهمنی

در شبکه های اجتماعی نوشته ها و ویدیوهایی می چرخد و هر روز لایک فراوان می گیرد. این ویدیوها مربوط به تنی چند از اعضای پیشین شورای شهر تهران و چند شهر دیگر است.

مثلا آقای ایکس در تهران زمینی از سهمیه مترو گرفته و سند آن را به نام برادر و مادرش زده است و جالب است که در بعضی از این نوشته ها و ویدیوها آمده خانم ایگرگ نیز چنان کرده و می بینیم که در زمینه فساد، عدالت جنسیتی نیز رعایت شده است. به هر حال همین ایکس و ایگرگ اگر درست باشد نشانه فساد است. گرچه آنچه در شبکه های اجتماعی درباره واگذاری زمین و خانه به ثمن بخس به اعضای شورای شهر در تهران و شهرستان ها به صورت نوشته و عکس و فیلم منتشر شده بسیار زیاد است و می طلبد که درباره آنها بررسی شود.

این بررسی ها چند خاصیت دارد:

1- اینکه این دیدها نباید به عنوان استخوان لای زخم باقی بمانند و نشانه فساد گسترده در شورای شهر که مرجعی دموکراتیک است، شوند و شوراها را بدنام کنند.

2- صحت و سقم این ادعاها اگر روشن شود باعث خواهد شد که کسی بدون دلیل بدنام نشود و کس دیگری که ممکن است فساد کرده باشد، از مجازات نتواند بگریزد.

3- آقای روحانی، رییس جمهور که قول مبارزه با فساد داده است، می تواند براساس همین قول خود، وزارت کشور را مامور بررسی این اتهامات کند. گرچه اعضای جدید شورای شهر نیز بر تنزیه این شورا چنین شانی دارند و می توانند مساله را پیگیری کنند.

به هرحال پیگیری این اتهامات و معرفی مسببان احتمالی مفسده به قوه قضاییه این خاصیت رادارد که دامان کل شوراها و به خصوص شورای بزرگ شهر تهران از اتهام فساد پاک شود و اگر خدای ناکرده موردی درست از آب درآید، همان مورد افشا و مفسد احتمالی مجازات شود.

4- از همه مهم تر اینکه رسیدگی به این اتهام ها در شوراها که آرزو می کنم در همان حد اتهام باقی بماند و هیچ گاه درستی آنها ثابت نشود، می تواند الگویی باشد برای مبارزه با سایر اتهام های ریز و درشتی که متاسفانه در شبکه های اجتماعی – یعنی به آسانی در تلفن های همراه مردم – در دسترس است.