آرشیو دو‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۵۱
انرژی
۸

تولید نفت اوپک افزایش یافت

تولید نفت اوپک در ماه گذشته میلادی در مقایسه با ماه قبل از آن، تقریبا 336 هزار بشکه در روز افزایش یافت که این موضوع، برخلاف روح توافق کاهش تولید است.

به رغم توافق کاهش تولید از سوی کشورهای اوپک و برخی غیراوپکی ها برای محدود کردن تولید تا سه ماه نخست سال 2018 میلادی، تولید نفت اوپک در ماه گذشته میلادی یعنی می با افزایش روبه رو شد. تولید نفت اوپک در ماه می، حدود 336 هزار و یکصد بشکه در روز افزایش یافت و به رقم 32 میلیون و یکصد هزار بشکه در روز رسید؛ این درحالی است که با آرام شدن درگیری ها در لیبی تولید روزانه نفت این کشور بیش از 178 هزار بشکه افزایش یافته و به 730 هزار بشکه در روز رسیده است.

همچنین تولید نفت نیجریه در ماه گذشته میلادی، با افزایش بیش از 174هزار بشکه در روز به یک میلیون و 680 هزار بشکه رسید و عنوان بزرگ ترین تولیدکننده نفت اوپک در آفریقا را بار دیگر از آنگولا ربود و از آن خود کرد؛ این در حالی است که تولید نفت آنگولا در ماه می 54 هزار بشکه در روز کاهش یافت و بیشترین رقم در میان کشورهای عضو اوپک محسوب می شود.

تولید نفت عراق برای سومین ماه متوالی در ماه می، با روند صعودی روبه رو شد و روزانه بیش از 44 هزار بشکه به تولید خود افزود و رقم 42/4میلیون بشکه در روز را تجربه کرد. فقط تولید نفت عربستان سعودی، آنگولا، کویت و قطر در ماه گذشته میلادی کمتر یا در سطح توافق انجام گرفته در ماه نوامبر سال 2016 میلادی بود.

این در حالی است که قرار است کشورهای تولیدکننده نفت که در پیمان کاهش تولید شرکت کرده اند، تولید خود را تا پایان سه ماه نخست سال 2018 میلادی روزانه 8/1 میلیون بشکه کاهش دهند تا به توازن بازار و بهبود بهای نفت کمک کنند.

البته اوپک در تازه ترین برآورد خود، تولید نفت غیر اوپکی ها را در سال جاری میلادی با 110 هزار بشکه کاهش در روز، 14/58 میلیون بشکه در روز اعلام کرده است.