آرشیو دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۵۱
سلامت
۱۳

درمان سوختگی با پوست تیلاپیا

مترجم: صدف دژآلود
منبع: medicaldaily.com

بتازگی پژوهشگران دانشگاه فدرال سئارا در برزیل دریافتند، پوست ماهی تیلاپیا به علت داشتن رطوبت و کلاژن بالا موجب تسریع درمان سوختگی و کاهش درد می شود. این روش که پیشتر روی حیوانات آزمایشگاهی اعمال شده بود، در حال بررسی روی 56 بیمار سوختگی است و چنانچه تا آخرین مرحله موفقیت آمیز انجام شود، بویژه در مناطق محرومی که دسترسی فوری به تجهیزات درمان سوختگی ندارند، کاربرد بسزایی خواهد داشت.

پوست تیلاپیا نسبت به پوست انسان مقادیر فراوان تری کلاژن نوع یک و سه دارد که در بهبود زخم موثرند. گفته می شود، پوست تیلاپیا بو یژه در درمان سوختگی های درجه دوم و سوم کاربرد دارد. در سوختگی درجه دوم فقط لایه بیرونی و میانی پوست آسیب می بیند، این در حالی است که در سوختگی درجه سوم همه لایه های پوست دچار آسیب جدی می شوند. طول مدت درمان بسته بشدت سوختگی از چند هفته تا چند ماه متغیر است، در حالی که پوست تیلاپیا موجب تسریع این روند می شود. در بسیاری موارد کافی است پوست تیلاپیا تا زمان آغاز بهبود روی قسمت سوختگی قرار داده شود. البته در سوختگی های شدید شاید لازم باشد که پوست ماهی طی دوره درمان عوض شود، اما گویا در این روش تعداد دفعات تعویض پوست ماهی نسبت به دفعات مورد نیاز تعویض بانداژ کمتر است و موجب کاهش درد می شود.

ازجمله مهم ترین مزایای روش فوق، کاهش هزینه های درمان سوختگی است. در برخی کشورها از پوست خوک یا انسان به منظور درمان سوختگی های مزمن استفاده می شود، اما این اقدام در بسیاری مراکز درمانی به علت هزینه های گزاف امکان پذیر نیست و در عوض از بانداژ برای پوشش زخم استفاده می شود که از سرعت بهبود زخم می کاهد و به علت نیاز به تعویض مداوم موجب ایجاد درد می شود. با این اوصاف، چنانچه استفاده از پوست تیلاپیا در درمان سوختگی توسط مراکز ذی صلاح اثبات شود، این روش در مقایسه با درمان های معمول مقرون به صرفه تر خواهد بود.