آرشیو دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۵۱
فرهنگ و هنر
۱۶

سلسله نشست های «گفتمان موسیقی دفاع مقدس» برگزار می شود

«گفتمان موسیقی دفاع مقدس» عنوان سلسله نشست هایی است که قرار است از این پس به طور ماهانه برگزار شود و به بررسی و تحلیل بخش های مختلف موسیقی دفاع مقدس بپردازد.

آن طور که تسنیم گزارش داده، نخستین نشست از این سلسله نشست ها دوشنبه گذشته با حضور مصطفی محدثی خراسانی؛ شاعر و مدیر مرکز موسیقی سازمان امور هنری و سینمایی دفاع مقدس، اسماعیل امینی؛ شاعر انقلابی و آیینی و محمدرضا عقیلی؛ آهنگساز و کارشناس موسیقی در باشگاه خبرنگاران پویای این خبرگزاری برگزار شده است.

در ابتدای این نشست مصطفی محدثی خراسانی هدف از برگزاری این نشست را توجه دوباره به عرصه فرهنگ و هنر مرتبط با دفاع مقدس برشمرده و گفته: در سال های گذشته و مقارن با وقوع جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس شاهد شکوفایی عرصه شعر و موسیقی در پرداختن به مضامین ارزشی و انقلابی بودیم و اساسا دفاع مقدس هویت تازه ای به جامعه ما بخشید.

در ادامه این نشست اسماعیل امینی؛ شاعر آیینی و انقلابی به ایراد سخن پرداخته و گفته: گونه آثار موسیقی تولیدی در برهه های مقارن با سلحشوری و جانفشانی جوانان ایرانی در دوران دفاع مقدس که همچنان هم به عنوان یادگار باقی مانده است بخشی از هویت فرهنگی ماست اما خاصیت این روند پویایی آن است به این شکل که در تداوم این تولیدات نباید درجا زد و تنها راوی اتفاقاتی بود که سالیان سال از آنها دور شده ایم.

در ادامه این نشست محمدرضا عقیلی؛ آهنگساز و کارشناس موسیقی نیز به بیان دیدگاه های خود پرداخته و گفته: باید اذعان کرد که موسیقی قبل از انقلاب شرایط خودش را داشته است و در دوران انقلاب نیز موسیقی تولید شد که بویژه در برهه جنگ و دوران دفاع مقدس به سمت موسیقی مارش که بیشتر تحریک کننده و مهیج برای جنگ بود تا ترویج و اشاعه دهنده یک باور ارزشی در حوزه دفاع مقدس کشیده شد.