آرشیو دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۵۱
ایران
۱۵

آغاز مطالعات انتقال آب دریای عمان به استان های شرقی کشور

طرح مطالعاتی انتقال آب دریای عمان به سه استان خراسان جنوبی، رضوی و سیستان و بلوچستان با حضور مسئولان سه استان بررسی شد.

به گزارش ایسنا، نشست مشترک مدیران عامل شرکت های آب منطقه ای خراسان جنوبی و رضوی و سیستان و بلوچستان و نیز نمایندگان شرکت مشاور مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان به استان های شرق کشور به میزبانی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی برگزار شد.

حسین امامی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی در این نشست با اشاره به علل نیاز آبی بخش شرب و صنعت استان در افق بلندمدت و حتی میان مدت، اظهار کرد: به علت کمبود منابع آبی موجود در استان درخصوص طرح انتقال آب از خارج از حوضه آبریز چاره اندیشی شده که یکی از راه های ممکن، انتقال آب از دریای عمان است.

وی با بیان این که اجرای پروژه انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی، نیازمند سرمایه و اعتبارات بالایی است، افزود: در این ارتباط، اقدامات زیادی صورت گرفته و مطالعات این پروژه با اولویت خراسان جنوبی، رضوی و سیستان و بلوچستان آغاز شده و درحال انجام است.

وی یادآور شد: تامین آب شرب و صنعت برای این سه استان، یکی از مطالبات اصلی و اولویت اول مردم است که امیدواریم با همکاری و همدلی همه متولیان امر و نیز با مشارکت بخش خصوصی، این پروژه هرچه سریع تر وارد فاز اجرایی و عملیاتی شود.

حسن جعفری، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به این که در هیچ نقطه جهان مصرف آب به اندازه کشور ما نیست، اظهار کرد: انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی کشور با هدف رفع کسری مخازن صورت می گیرد، چراکه پیش بینی می شود، بسیاری از شهرهای این استان در چشم انداز 1420 با مشکل تامین آب مواجه شوند. در ادامه نماینده شرکت مجری مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان، با بیان این که رشد جمعیت در شرق کشور بسیار کم و حتی منفی بوده است، اظهار کرد: بسیاری از عوامل رشد منفی، به نبود صنعت و کشاورزی پایدار که بر اثر توان کم دشت های این منطقه و کاهش منابع آبی است، بازمی گردد.

علی حسینی افزود: هدف اصلی از اجرای این پروژه، تامین آب شرب و صنعت سه استان شرقی کشور است که در فاز اول اجرایی در افق 1407 به میزان 250 میلیون مترمکعب و در افق 1420 به میزان 750 میلیون مترمکعب پیش بینی شده است.