آرشیو دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۵۱
سیاسی
۲
یادداشت

جایگاه راهبردی فلسطین در سیاست خارجی ایران

جعفر قنادباشی (کارشناس مسائل منطقه)

مساله حمایت از فلسطین و دشمنی با رژیم صهیونیستی در طول سال های پس از انقلاب اسلامی به عنوان یکی از مسائل اساسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مطرح بوده است. موضوع فلسطین در سیاست خارجی ایران در اولویت قرار داشته و جایگاه راهبردی دارد. فلسطین بیشتر یک مساله ایدئولوژیک و راهبردی است و در مجموعه جهتگیری های ایدئولوژیک جمهوی اسلامی ایران نقش تعیین کننده دارد. طرح مساله فلسطین برای جمهوری اسلامی یک امر تاکتیکی نیست؛ بلکه یک امر بنیانی است و از اعتقاد اسلامی ناشی می شود. وظیفه ما این است که این کشور اسلامی را از سلطه قدرت غاصب و پشتیبان های بین المللی اش دربیاوریم و به دست مردم فلسطین بسپاریم.

اهمیت موضوع فلسطین به دلیل ابعاد مختلف جغرافیای سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی است. در مورد بعد امنیتی باید به این نکته اشاره کرد که متاسفانه اسرائیل تهدید عمده منطقه محسوب می شود و این رژیم تاکنون در جنگ افروزی در اولویت قرار داشته است و از این نظر پرداختن به مساله فلسطین نوعی پرداختن به امنیت منطقه ای محسوب می شود. به این معنی که باید بدانیم اگر در منطقه ناامنی پیش آید، این ناامنی مرز نمی شناسد و تمام منطقه را دربر می گیرد.

از طرف دیگر اگر بخواهیم نگاه انسان دوستانه به موضوع فلسطین داشته باشیم، باید به این مساله اشاره شود که بزرگ ترین بخش آوارگان و قدیمی ترین آوارگان جهان، فلسطینی ها هستند. در صورتی که بخواهیم به لحاظ اقتصادی به اهمیت موضوع فلسطین نگاه کنیم، باید در نظر داشته باشیم که اسرائیل سعی کرده است اقتصاد کشورهای اسلامی را ضعیف کند و شرکت های اسرائیلی از جمله نفتی و گازی و دلال اسلحه به طور پنهانی در جهت استثمار کشورهای اسلامی تلاش می کنند.

اهمیت پرداختن به موضوع فلسطین در سیاست خارجی کشورمان از بعد سیاسی نیز به این جهت است که کشورهای خارج از منطقه هیچ گاه دموکراسی را در منطقه ما تحمل نکردند و رژیم صهیونیستی هم پایگاهی برای سیاست های اقتصادی آمریکا و اجرای سیاست های این کشور در منطقه بوده است. رژیم صهیونیستی سرزمین فلسطینی ها را اشغال کرده است و درحالی که باید یهودیان و مسلمانان کنار هم زندگی کنند، اسرائیل با یهودی سازی خط افراطی را دنبال کرده است که بر کل مناسبات مسلمان ها و یهودیان اثر گذاشته است، به همین جهت و به دلایل سیاسی، اقتصادی و... که ذکر شد فلسطین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران جایگاه راهبردی دارد.