آرشیو دو‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۴۵
آلبوم قرن
۱۰
یادداشت

کابوس یخی تایتانیک در نیمه شب بهاری

علی حسن پور (عکاس و مدرس دانشگاه)

دقایقی تا نیمه شب 14 آوریل 1912 باقی نمانده که دیده بان کوه یخی را در مسیر حرکت کشتی افسانه ای تایتانیک مشاهده می کند.

تایتانیک مدرن ترین و بزرگ ترین کشتی اقیانوس پیمای آن زمان بود که توسط توماس اندروز مهندس ایرلندی طراحی و به سفارش شرکت دریایی ستاره سفید ساخته شد.چهار روز قبل بندرگاه ساوت همپتون بریتانیا شاهد شادی و پایکوبی مردمانی بود که آمده بودند عظیم ترین کشتی دوران خویش را در نخستین سفرش به نیویورک بدرقه کنند.کاپیتان ادوارد جان اسمیت ناخدای تایتانیک پس از اعلام دیده بان فرمان چرخش کشتی به سمت چپ را می دهد اما سرعت زیاد و فاصله کم تا کوه یخ باعث می شود تا تایتانیک به کوه یخ برخورد کرده و از قسمت راست بدنه آسیب جدی ببیند.

کاپیتان که از میزان آسیب دیدگی مطلع شد به جان فلیپس متصدی بیسیم دستور داد تا از طریق بیسیم درخواست کمک کند اما کشتی اس اس کارسیا که پیغام ارسالی از تایتانیک را دریافت می کند و به آنها پاسخ می دهد، با این کشتی 93 کیلومتر فاصله داشت و حداقل چهار ساعت طول می کشید تا به تایتانیک برسد.

تنها دو ساعت تا غرق شدن کامل کشتی باقی مانده بود و سرنشینان آن چاره ای جز ترک این کشتی خاطره انگیز را نداشتند تا سوار به قایق های نجات شوند. محدودیت و نبود مدیریت درست در سوار شدن به قایق های نجات باعث شد تا تنها 710 نفر از 2224 سرنشین تایتانیک نجات یابند.شاید اگر متصدی بیسیم کشتی اس اس کالیفرنیا که تنها نیم ساعت با تایتانیک فاصله داشت به خواب نمی رفت، اکنون قصه تایتانیک جور دیگری روایت می شد.