آرشیو دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶، شماره ۴۸۷۳
سلامت
۱۳

دوش آب سرد چه فوایدی دارد؟

مترجم: یاسمین مشرف
منبع: buzzle.com

فواید دوش آب سرد در طول سال ها مورد بررسی و مطالعه محققان قرارگرفته است. در آیورودار، طب سنتی هند نیز دوش آب سرد بیشتر از دوش آب گرم توصیه می شود.

سلامت پوست و مو

آب سرد منافذ پوست و از جمله پوست سر را می بندد و با جلوگیری از واردشدن آلودگی ها به داخل این بافت، مراقبت موثر از پوست را درپی دارد. دوش آب سرد ظرفیت فولیکول های مو برای چسبیدن به پوست سر را افزایش می دهد و تقویت کننده مو، تمیزکننده و براق کننده موهاست و به طور کلی سلامت مو را بهبود می بخشد. آب سرد همچنین تسکین دهنده التهاب پوست و آفتاب سوختگی است.

کاهش استرس

تاثیر دوش آب سرد بر سیستم عصبی، فرد را نسبت به استرس، انعطاف پذیرتر می کند. مطالعات نشان می دهد دوش آب سرد همانند یک استرس اکسیداتیو کوچک بر سیستم عصبی تاثیر می گذارد. بدن در طول زمان خود را با این استرس وفق می دهد و شما را به فردی خونسرد و آرام تبدیل می کند.

بهبود گردش خون

آب سرد با بردن خون به اندام های بدن، گردش خون را تقویت می کند؛ این درحالی است که دوش آب گرم، خون را به سطح پوست می آورد. یک گردش خون خوب به مقابله با مشکلات پوست و قلب کمک کرده، سلامت عمومی را تقویت می کند. دوش آب سرد با پایین آوردن دمای بدن راه خوبی برای مقابله با گرما نیز به حساب می آید.

سلامت قلب

تقویت گردش خون با دوش آب سرد و رسیدن خون به سراسر بدن باعث می شود شریان های قلب، پمپاژ بهتری انجام دهند و قلب در شرایط سلامت خوبی قراربگیرد. پایین آوردن فشارخون، صاف شدن رگ های خونی مسدودشده و کمک به تثبیت شرایط سالم دستگاه گردش خون و درنتیجه تقویت سیستم ایمنی از دیگر تاثیرات دوش آب سرد است.

تمیزکننده بدن

دوش آب سرد نه تنها آلودگی های بیرونی پوست را پاک می کند، بلکه از طریق انقباض ماهیچه های سراسر بدن و خارج کردن همه سموم و آلودگی ها از آنها، پاک شدن اندام های داخلی را نیز درپی دارد.

دوش آب سرد تاثیرات منفی زیادی ندارد. تنها زمانی که دوش آب سرد توصیه نمی شود در دوران قاعدگی خانم هاست، زیرا در این شرایط بدن، ضعیف و به آن استرس وارد می شود. در صورتی که اندام ها و ماهیچه ها به آرامش نیاز دارند.