آرشیو سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۴۶
ایران زمین
۱۹

مهم است کشاورز بداند محصولی که امروز تولید می کند متقاضی دارد یا اینکه آنقدر بازار اشباع شده که روی دستش می ماند و متضرر می شود

نبود الگوی کشت عامل روی زمین ماندن محصولات کشاورزی

شیما جهانبخش

سال هاست که در کشورهای پیشرفته ای که اقتصاد آنها بر پایه کشاورزی است الگوی کشت اجرا می شود و هیچ کشاورزی به غیر از آنچه الگوی کشت تعیین کرده، محصولی را کشت نمی کند. همین مساله سبب شده میزان خسارت بخش کشاورزی در این کشورها به حداقل برسد، اما جای تامل دارد که در کشورما بیشتر کشت ها سنتی و بر اساس تجربیات کشاورزان انجام می شود، چون کشاورزی ما فاقد الگوی کشت است. همین مساله باعث شده قصه تلخ روی زمین ماندن محصولات کشاورزی هرساله به گوش برسد. دولتی ها و مسئولان، کشاورزان را به رعایت نکردن الگوی کشت مناسب و کشت بیش از نیاز بازار محکوم می کنند و کشاورزان کم کاری آنها را در خصوص تامین نکردن زیر ساخت های مناسب مانند کارخانه های صنایع تبدیلی، ارائه ندادن الگوی کشت و نبود برنامه ریزی درخصوص خرید، هزینه های حمل و نقل و... را از مهم ترین دلایل بروز این مشکل می دانند.

برخی از خدمات سایت، از جمله مشاهده متن مطالب سال‌های گذشته روزنامه‌های عضو، تنها به مشترکان سایت ارایه می‌شود.
شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر مشترک شوید:
اشتراک شخصی
در سایت عضو شوید و هزینه اشتراک یک‌ساله سایت به مبلغ 1,390,000ريال را پرداخت کنید.
همزمان با برقراری دوره اشتراک بسته دانلود 70 مطلب از مجلات عضو و دسترسی نامحدود به مطالب روزنامه‌ها نیز برای شما فعال خواهد شد!
پرداخت از طریق درگاه بانکی معتبر با هریک از کارت‌های بانکی ایرانی انجام خواهد شد.
پرداخت با کارت‌های اعتباری بین‌المللی از طریق PayPal نیز برای کاربران خارج از کشور امکان‌پذیر است.
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی همه کاربران به متن مطالب خریداری نمایند!
توجه!
  • دسترسی به متن مقالات این پایگاه در قالب ارایه خدمات کتابخانه دیجیتال و با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مگیران بهایی برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.