آرشیو چهارشنبه ۴ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۸۰
شهرستان ها
۷

وضعیت خلیج گرگان بحرانی است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان گفت: وضعیت خلیج گرگان بحرانی است و ریزگردها و آلاینده ها دو تهدید جدی برای منطقه هستند.

رضا مروتی اظهار کرد: نگرانی در بخش آلایندگی هایی که وارد خلیج می شود خیلی بیشتر از سایر بخش هاست و نگرانی دوم ناشی از عدم فرصت برنامه ریزی برای مناطقی است که از دریا بیرون زده؛ سرعت تبخیر به شدت افزایش یافته و دریا در حال خشک شدن است و هر لحظه امکان دارد با پدیده ریزگرد در منطقه مواجه شویم.

وی گفت: هرچند هنوز با پدیده ریزگرد در منطقه مواجه نشده ایم اما اگر برنامه مدونی ایجاد نشود، نگرانی در این حوزه جدی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

مروتی تصریح کرد: سال گذشته با همکاری سازمان بنادر و کشتیرانی مطالعات فاز یک خلیج گرگان و تالاب میانکاله انجام شد و با برداشت نمونه و اطلاعات از یک هزار نقطه وضعیت دریای خزر و خلیج گرگان از منظر شوری، کدورت، میزان رسوب گذاری و نوع رسوب و... و به دست آوردن اطلاعات اولیه و جمع بندی آن ها؛ ضرورت تشکیل کمیته ملی نجات خلیج مشخص شد و این کمیته به صورت قطعی و رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان با بیان اینکه همسو کردن همه دستگاه ها و تامین اعتبار مورد نیاز برای نجات خلیج گرگان هم یکی از دغدغه های ما بود، گفت: در حال حاضر مشاور انجام مطالعات مشخص و شرح خدمات آن تعیین شده و با عقد قرارداد مشاور موظف شده تا اوایل مردادماه اطلاعات را به روز کند تا بتوانیم برنامه های کوتاه و میان مدت را تدوین کنیم. مروتی اظهار داشت: لایروبی دوره ای کانال های ورودی دهانه خلیج، بازگشایی کانال خزینی از طریق خاکبرداری و لایروبی، احداث سازه های حفاظتی سنگی محافظ کانال های ورودی و انتقال آب از دریا و انتقال آب از نیروگاه نکاء به خلیج گرگان بخشی از راهکارهای اولیه پیشنهادی برای نجات خلیج گرگان است.