آرشیو چهارشنبه ۴ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۸۰
اقتصادی
۴

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران: قیمت آب باید واقعی شود تا مردم انگیزه صرفه جویی پیدا کنند

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: قیمت آب باید واقعی شود تا مردم برای صرفه جویی انگیزه کافی داشته باشند.

علیرضا نوذری پور در گفت وگو با خبرگزاری فارس درباره راهکارهای کاهش مصرف آب اظهار کرد: اولین فاکتور بحث فرهنگ سازی و نگرش و رفتار مردم است که باید تغییر کند. جامعه باید بپذیرد که ایران با کمبود آب و مشکل سفره های زیرزمینی مواجه است.

وی افزود: دومین فاکتور بحث اقتصاد آب و قیمت آب است که باید اصلاح شود، البته اقتصاد آب به معنی گران شدن صرف نیست بلکه باید قیمت آب واقعی شود تا مردم برای صرفه جویی آن انگیزه کافی داشته باشند.

نوذری پور ادامه داد: سومین فاکتور استفاده از تجهیزات و لوازم کاهنده مصرف آب است که باید الزامی شود، پس اگر بتوانیم این فاکتورها را به خوبی پیاده کنیم می توانیم به کاهش سرانه مصرف آب امیدوار باشیم.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پاسخ به این سوال که در حال حاضر سرانه مصرف و تولید آب تهرانی ها به چه شکل است، گفت: سرانه تولید آب در تهران 320 لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر و سرانه مصرف آب تهرانی ها 220 لیتر است که هدف گذاری شده تا این عدد به 150 لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر کاهش یابد.

نوذری پور با اشاره به اینکه مصرف آب شهروندان تهرانی امسال افزایش و کاهش نداشته است افزود: مصرف آب تهران امسال نرمال بوده است.

وی درباره وضعیت ذخایر آب گفت: امسال بارندگی ها به گونه ای بود که ذخایر آب سدهای پنجگانه تهران مناسب است و نسبت به سال قبل 40 میلیون متر مکعب افزایش به حدود یک میلیارد و 85 میلیون متر مکعب رسیده است.

گفتنی است قائم مقام شرکت آبفای تهران سه فاکتور کاهش مصرف آب را برشمرد که همه موارد را مردم باید انجام بدهند. این در حالی است که به گفته کارشناسان و برخی مقامات مسئول 30 درصد آب تهران به دلیل فرسودگی شبکه آبرسانی شهر، هدر می رود که اگر این معضل برطرف شود علاوه بر کاهش مصرف آب، انگیزه شهروندان برای صرفه جویی بصورت چشمگیری افزایش خواهد یافت.