آرشیو شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۹۴
شهرستان ها
۷

ایران و کره جنوبی برای ارتقای کیفی پالایشگاه تبریز توافق نامه امضا کردند

توافق نامه بهینه سازی پالایشگاه نفت تبریز میان شرکت های ایرانی و کره ای با ارزش 1/6 میلیارد یورو امضا شد.

تبریز- خبرنگار کیهان: توافق نامه همکاری میان ایران و کره جنوبی برای تامین فاینانس و اجرای پروژه ارتقای فناوری و کیفیت فرآورده های پالایشگاه تبریز میان شرکت پالایش نفت تبریز و کنسرسیومی متشکل از شرکت های مهندسی و ساختمان اس کی (SKEC) از کره جنوبی و طراحی و ساختمان نفت (ODCC) از ایران، امضا شد.

این توافقنامه با هدف تبدیل نفت کوره به فرآورده های با ارزش بالاتر مطابق استاندارد یورو5 امضا شد. اجرای این پروژه 1/6 میلیارد یورویی از طریق طراحی و مهندسی، خرید، تامین کالا و تجهیزات، ساختمان و نصب از طریق کنسرسیوم ایرانی کره ای و تامین فاینانس از منابع مالی بانک های کره جنوبی خواهد بود. با امضای این قرارداد 48 ماهه نفت کوره از 20 درصد ظرفیت فعلی پالایشگاه به کمتر از 2 درصد کاهش خواهد یافت و ارتقای کیفی فرآورده های پالایشگاه نفت تبریز از جمله بنزین، گازوئیل، تاسیسات گوگردزدایی و دیگر تاسیسات این پالایشگاه وارد فاز اجرایی و عملیاتی می شود.

پیش از این با توافق میان کارفرما و پیمانکار، قراردادی به منظور عملیات امکان سنجی فنی-اقتصادی با هدف کاهش تولید نفت کوره و ارتقای کیفی فرآورده ها با شرکت SKEC کره جنوبی امضا شده بود که پس از گذشت یکسال با تکمیل مطالعات امکان سنجی فنی-اقتصادی پروژه توافق نامه این همکاری با اعلام آمادگی بانک کره جنوبی در حمایت از این پروژه به صورت (HOA)، نهایی و به امضای دو طرف رسید.