آرشیو شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۶۶
اقتصادی
۵

یافته های گزارش مرکز آمار از وضعیت زمستان 95

رشد بخش ساختمان پس از 4 سال مثبت شد

بخش ساختمان پس از چهار سال مداوم رشد منفی سرانجام درآخرین فصل سال گذشته به رشد مثبت 4 درصدی رسید. درسال های اخیر بواسطه رکود شدیدی که گریبانگیر بخش ساختمان شده بود، سهم آن در تولید ناخالص داخلی نیز ناچیز و گاهی منفی بود. اما تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران که درآن رشد اقتصادی کشور در سال 1395 را گزارش کرده گویای حرکت بخش ساختمان است که به زعم کارشناسان و براساس آمار تعداد پروانه های ساختمانی صادرشده و همچنین معاملات مسکن درسال جاری نیز کماکان ادامه خواهد یافت.

مرکز آمار ایران در گزارش خود، رشد اقتصادی سال گذشته را 11.1 درصد عنوان کرده که 52 درصد از آن مربوط به نفت بوده این در حالی است که بانک مرکزی رشد اقتصادی سال 95 بر مبنای سال پایه 90 را 12.5 درصد اعلام کرده که 78 درصد آن مربوط به گروه نفت بود.

همچنین طبق اعلام مرکز آمار ایران رشد اقتصادی در سه ماهه پایانی سال گذشته 16.1درصد بوده که 2.6 درصد حاصل رشد بخش نفت و 13.5 درصد آن مربوط به رشد سایر رشته فعالیت ها بوده است. از نکات قابل توجه در گزارش اخیر رشد اقتصادی مرکز آمار ایران، مثبت شدن رشد گروه ساختمان در فصل چهارم سال 95 است به گونه ای که فعالیت های بخش ساختمان پس از 18 فصل مداوم رشد منفی، عاقبت در فصل زمستان سال 95 به رشد مثبت 4 درصدی رسیده است.

پیش از این بانک مرکزی اعلام کرده بود که روند نزولی صدور پروانه های ساختمانی از میانه های سال 95 در کل کشور متوقف شده است. بر این اساس می توان رشد مثبت 4درصدی فعالیت های بخش ساختمان در فصل زمستان را ناشی از رشد صدور پروانه های ساختمانی دانست که در این صورت انتظار می رود رشد این بخش در فصل های آتی نیز مثبت باقی بماند.

براساس نماگرهای اقتصادی منتشر شده از سوی بانک مرکزی، تعداد پروانه های ساختمانی صادرشده در شهر تهران در سه ماهه چهارم سال 95 نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایش 40.6 درصدی را تجربه کرده و از هزار و 800 فقره در سه ماهه چهارم 94 به 2هزار 500 فقره در سه ماهه چهارم 95 رسیده است. در مجموع رشد صدور پروانه های ساختمانی در کل مناطق شهری کشور در سه ماهه پایانی سال گذشته نسبت به فصل مشابه سال قبل به 20.4درصد رسیده است.