آرشیو شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۹۴
جامعه
۱۷

مسابقه مدرک دادن در دانشگاه ها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از روند پذیرش دانشجویان در دانشگاه ها بدون فراهم کردن بستر اشتغال برای آنها انتقاد کرد و وضعیت بیکاری دانشجویان را نشانه ای از مسابقه مدرک دادن دانشگاه ها عنوان کرد.

به گزارش جام جم و به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، فرهاد رهبر در مراسم تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و واحد مشهد گفت: یکی از مشکلات اصلی امروز کشور بیکاری جوانان بویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی است. امروز 30 درصد از جمعیت بیکار کشور را فارغ التحصیلان تشکیل می دهند، این آمار بیکاری در فارغ التحصیلان نشان می دهد که دانشگاه های کشور با یکدیگر مسابقه مدرک دادن به دانشجویان را گذاشته اند.

رئیس دانشگاه آزاد اظهار کرد: تربیت دانشجو برای مقطع دکتری تنها باعث می شود که آنان متقاضی عضویت در هیات علمی دانشگاه شوند. این چرخه که آموزش دهیم برای آموزش، ممکن نیست که ما را به نتیجه ای برساند.

باید جانشینی برای درآمد شهریه ایجاد کنیم

رهبر با یادآوری این که درآمد شهریه مانند پول نفت است و متاسفانه در حال افول، گفت: باید تلاش کرد جانشینی برای درآمد شهریه ایجاد کنیم و از درآمد پژوهش، شرکت های دانش بنیان و تولید علم به ثروت بهره برداری کنیم.

وی تاکید کرد: برای رسیدن به اهداف باید به جوانان اعتماد کرد حتی اگر بدانیم آنان باعث خرابکاری در انجام مسئولیت خود خواهند شد. جرات دادن به دانشجویی که ایده پرداز است باعث ارتقای علمی دانشگاه خواهد شد. در جنگ تحمیلی امام راحل به جوانان اعتماد کرد تا جایی که افراد 20 ساله فرماندهی یک لشکر را بر عهده داشتند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: اعتماد به جوانان و فرصت دادن به آنان باعث کاهش نرخ بیکاری و نجات کشور می شود. تجربه ثابت کرده که دانشگاه آزاد اسلامی می تواند ابزاری برای نجات کشور و کاهش بیکاری باشد.

رهبر گفت: محیط دانشگاه آزاد اسلامی باید سیاسی باشد، اما نباید جولانگاه احزاب و جریانات مختلف سیاسی شود. باید در دانشگاه آزاداندیشی وجود داشته باشد و دانشجو سطح آگاهی خود را افزایش دهد و جلسات بحث و گفت وگو نیز برقرار باشد و دانشجو باید بتواند مسئولان دانشگاه و دیگر مسائل کشور را نقد کند.