آرشیو سه‌شنبه ۷‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۰۹
صفحه آخر
۲۰
یادداشت

قرص ورزش بزن!

پونه شیرازی

دلتان می خواهد هر روز صبح مثل شخصیت فیلم های سینمایی در هوای تازه و پاک ورزش کنید و بدوید. دلتان می خواهد شرایط زندگی، وقت و امکانات مالی تان در حدی باشد که هر روز یا حداقل سه روز در هفته در یک باشگاه ورزشی مرتب و مجهز، ورزش دلخواهتان را انجام دهید و... اصولا دلتان می خواهد که با قرار دادن یک برنامه ورزشی در زندگی تان سالم بمانید و با کمترین آسیب و ناتوانی ناشی از کم تحرکی به میانسالی و پیری برسید؛ اما متاسفانه انرژی و توان اقتصادی و حتی وقت و انگیزه روانی و بدنی برای ورزش کردن مداوم را ندارید. حال اگر از جمله کسانی باشید که به اهمیت و ضرورت داشتن فعالیت بدنی روزانه در حفظ سلامت شان واقف اند، با شنیدن خبر تولید «قرص ورزش» چشمانتان برق می زند! چرا که اگر بشود فقط با بالا انداختن روزانه یک یا چند قرص از مزایای ورزش کردن، بدون هیچ زحمتی بهره برد، عالی می شود.

اما اصل ماجرای ساخت و تولید قرص ورزش، داستان دیگری دارد: دانشمندان موفق به شناسایی پروتئینی شده اند که به عنوان یک حسگر ورزشی عمل کرده و می تواند تغییرات جریان خون را در زمان ورزش کردن تشخیص دهد. به بیان دیگر، مصرف این قرص باعث می شود مثل زمانی که ورزش می کنیم خون بیشتری از قلب به مغز و ماهیچه های درگیر در ورزش برسد که این امر به تقویت عضلات، چربی سوزی، دفع مواد زاید از بدن و نیز افزایش حس شادابی کمک می کند. یعنی قرار نیست چنین قرصی از شما یک ورزشکار بسازد!

پس اگر می خواهید در سنین بالاتر سلامت، شاداب و بدون وابستگی بمانید، به جای خوشحال شدن از خبر تولید قرص ورزش، برنامه ای ساده، عملی و کم هزینه برای گنجاندن نوعی فعالیت تحرکی ساده مثل پیاده روی روزانه برای خود در نظر بگیرید و مطمئن باشید که مصرف هیچ قرصی نمی تواند به اندازه تحرک بدنی مرتب روزانه شما را از خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های عروقی قلب، سرطان ها، بیماری های متابولیک، پوکی استخوان، چاقی و افسردگی ایمن نگاه دارد.