آرشیو سه‌شنبه ۲۱‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۶۵۹۲
فرهنگ و هنر
۲۲

ارکستر بزرگ «ارف» برگزار شد

کودکان آرزوی <توران میر هادی> را روی صحنه بردند

ندا سیجانی

ارکستربزرگ ارف به سرپرستی و رهبری مسعود نظر با یاد توران میرهادی شامگاه یکشنبه 19 شهریور ماه به روی صحنه رفت.

صدای شادیانه های کودکان وحضور پدربزرگ ها ومادربزرگ ها با دنیاهایی متفاوت که به تماشای اجرایی در حوزه موسیقی کودک نشسته اند حال وهوای خاصی را در تالار وحدت ایجاد کرده بود؛ «کودکانی که با دستان کوچکشان دنیای فردا را می سازند.

نخستین اجرای این ارکستر، قطعه کرال شادی (برگرفته ازتم قسمت آخر سمفونی نهم بتهوون) بود که درابتدا به صورت بی کلام و درپایان برنامه با صدای سیمین قدیری و جاوید عسگری وهمچنین شعری ازآذرآریان پوربه اجرا درآمد. نوبت به آنسامبل آشپزخانه با گروه کر به رهبری گلنوش موحدی که رسید، با حرکات نمایشی کودکان قطعاتی چون سوسک، گربه، فلفل، ماهی تابه وچاقو با استقبال خوب مخاطبان را به اجرا درآوردند.

باتشویق حاضران و تغییر چیدمان ارکستر با سازهای زهی، مسعود نظر روی صحنه آمد. ابتدا قطعه بی کلام Tune on rumble به آهنگسازی Doris Gazda اجرا شد و در ادامه قطعاتی چون بادبادک (آهنگساز مسعود نظر- شعر بنفشه فریس آبادی، یک گل ده گل صدها گل)، (آهنگسازسیمین قدیری- شعرمحمود کیانوش)، بازی صندلی(تنظیم برای ارکستر)، لالایی(براساس ملودی برامس- تنظیم برای ارکستر- شعر پیمان جوکار)، خوشحال وشاد وخندان(تنظیم برای ارکستر) و میهن ما ایران (تنظیم برای ارکستر) به اجرا در آمدند. بعد ازآن پس از استراحتی کوتاه گروه کربا تعداد بیشتری ازنوجوانان وجوانان روی صحنه آمد تا قطعه «فردا» با شعر و آهنگسازی مسعود نظر به خوانندگی جاوید مجلسی را که با پخش تصاویری ازکودکان همراه بود اجرا کنند. در ادامه نیز قطعاتی همچون «یادکودکی»، «رنگ پاییز»(با شعر و آهنگسازی مسعود نظر)، آبی(آهنگسازفریبرزلاچینی-شعر ژیلامساعد) و گندمزار(آهنگسازفریبرزلاچینی- شعرمحمود کیانوش)با خوانندگی سیمین قدیری و جاویدعسگری روی صحنه اجرا شدند.

اما بخش مهم این برنامه تقدیمی به زنده یاد توران میرهادی بود؛استاد ادبیات کودک ونویسنده ای با شخصیت برجسته فرهنگی که او را «مادر ادبیات کودک و نوجوان»نام نهاده اند. کلیپ تصویری که دراین کنسرت به نمایش درآمد توران میرهادی را به تصویر می کشید که با سنی بیش از 80سال، با اشتیاق پله های شورای کتاب کودک را بالا می رود و پرشوروشعف ازعاشقانه های کودکان را روایت می کند.