آرشیو چهار‌شنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۲۱
اخبار کشور
۳

اصفهان میزبان 1300 خادم سیدالشهدا (ع) در اجلاس پیرغلامان حسینی

دبیر اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی گفت: امسال در اصفهان میزبان یک هزار و 300 خادم و پیرغلام حسینی هستیم و در این اجلاس از 15 پیرغلام بالای 80 سال سن تجلیل می شود.

اصفهان- خبرنگار کیهان: مهدی دهقان با اشاره به اینکه اجلاس پیرغلامان 15 سال پیش توسط معاونت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی پایه گذاری شد افزود: این برنامه 6 دوره در حسینیه جماران برگزار شد که پس از آن استان های دیگر درخواست تجلیل از پیرغلامان و مداحان خود کردند و به همین دلیل اجلاس از دوره هفتم به بعد استانی شد.

وی گفت: نخستین استانی که در آن اجلاس پیرغلامان برگزار شد، زنجان بود و سپس تمام استان های دیگر نیز اعلام آمادگی برای میزبانی این اجلاس کردند.

دبیر اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی افزود: در سال های گذشته این اجلاس در استان های بوشهر، همدان، اردبیل، گلستان، خوزستان، فارس و هرمزگان برگزار شد و امسال نیز در اصفهان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه هزینه این اجلاس توسط خیران استانی تامین می شود، تصریح کرد: سال آینده استان لرستان میزبان پیرغلامان و خادمان حسینی خواهد بود و امسال ما در اصفهان میزبان یک هزار و 300 میهمان هستیم و بر اساس سنت هر سال 15 پیرغلامی که بالای 80 سال سن داشته باشند تجلیل می شوند.

دبیر اجلاس بین المللی پیرغلامان و خادمان حسینی پیرامون برنامه ها و نشست های جنبی اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی خاطرنشان کرد: در این اجلاس مقرر شد که هر ساله 2 نشست برگزار شود؛ نشست نخست را سخنران های ایرانی و نشست دیگر را سخنران های خارجی برگزار می کنند. وی گفت: در این نشست ها بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب نحوه درست مداحی، حذف خرافات درباره مراسم های عزاداری و مسائلی از این قبیل پرداخته می شود.

دهقان تصریح کرد: در مراسم اختتامیه از یکصد پیرغلام تجلیل می کنیم که 40 نفر از شرکت کنندگان پیرغلام استانی هستند، 30 نفر پیرغلام ملی هستند که متوسط سنشان 84 سال است و همچنین 15 نفر از پیرغلامان خارجی، 4 نفر اقلیت دینی مانند کلیمی و مسیحی، 3 نفر از اهل سنت و در این بین نیز از 6 مستندساز رادیویی و تلویزیونی نیز تجلیل

خواهد شد.