آرشیو چهار‌شنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۱۴۳
فرهنگ و هنر
۳۲

روایت قطب الدین صادقی از کارکرد اعتراضی تئاترهای خیابانی

قطب الدین صادقی، نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: کارکرد اعتراضی تئاتر خیابانی در ضربه زدن به نظام های سلطه جو به دلیل ورود دستگاه های آگاه کننده پیشرفته دیگر مثل گذشته نیست. به گزارش خبرگزاری مهر، این کارگردان در نشست بین الملل دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان که با حضور کارگردان های گروه های بخش بین الملل و اصحاب رسانه و جمعی از کارگردانان نمایش های ایرانی در سالن اجتماعات اداره ارشاد این شهر برگزار شد، عنوان کرد: مبنا و کارکرد تئاتر خیابانی در دوره ابتدایی ایجاد آن، اعتراضی بود و در آن زمان تئاتر وسیله ای سیاسی محسوب می شد که از طریق آن مردم را با سیاست های سیاستمداران آشنا می کردند.

وی عنوان کرد: در برهه کنونی شرایط تاریخی تغییر یافته و دستگاه های آگاه کننده پیشرفته ای وارد میدان شدند و برای ضربه زدن به نظام های سلطه جو راه های دیگری وجود دارد. وی به طرح چند سوال از کارگردانان 6 کشور خارجی حاضر در این نشست پرداخت و اضافه کرد: حال این سوال مطرح است که تئاتر خیابانی اکنون باید چه کار کند، آیا فکر نمی کنید باید کارکرد دیگری برای آن پیدا کرد، در کشورهای شما چه راه حل های نوینی برای ادامه تئاتر خیابانی پیدا کردند؛ راه حل موفقیت یا شکست آنها چه مواردی بوده است. صادقی بیان کرد: تا چه حد این ژانر از تئاتر معترض را با شرایط جدید در کشور خود توانستید آشتی دهید، آینده این تئاتر چگونه تصور می شود. در ادامه این نشست کارگردانان و عوامل اجرای نمایش های خارجی از کشورهای فرانسه، برزیل، اوکراین، اسپانیا، جمهوری آذربایجان و اقلیم کردستان عراق به بیان نظرات خود و نحوه اجرای تئاتر خیابانی پرداختند.