آرشیو چهارشنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۲۱
حوادث
۱۹

نجات قاتل از چوبه دار پس از 13 سال

مرد افغان که به خاطر یک فنجان چای، دوست خود را کشته بود پس از 13 سال زندان، رضایت اولیای دم را جلب کرد و از قصاص نجات یافت.

به گزارش جام جم، اواخر زمستان 83 ماموران کلانتری 174 قیامدشت، هنگام گشتزنی جسد مردی افغان را پیدا کردند. جسد متعلق به رحمان 32 ساله بود و آثار جراحت چاقو روی بدنش دیده می شد.

همزمان با انتقال جسد به پزشکی قانونی، ردیابی تلفن همراه مقتول آغاز شد و کارآگاهان پس از چند روز رد پای یکی از دوستان او را در حادثه کشف کردند. کریم 30 ساله در یک ساختمان نیمه کاره زندگی می کرد. او تحت مراقبت نامحسوس قرار گرفت و پس از محرز شدن نقشش در قتل، دستگیر شد. کریم در بازجویی ها به قتل رحمان به خاطر یک اختلاف ساده اعتراف کرد و مدتی بعد در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و با درخواست اولیای دم به قصاص محکوم شد. این حکم به تائید دیوان عالی کشور رسید و در حالی که به دایره اجرای احکام ارسال شده بود، سرانجام اولیای دم رضایت دادند و کریم از کابوس مرگ نجات یافت.

متهم صبح دیروز برای محاکمه از جنبه عمومی جرم به شعبه دوم دادگاه کیفری استان تهران منتقل شد و درباره جزئیات قتل گفت: «30 سال پیش با گذرنامه به ایران آمدم و به عنوان کارگر ساختمانی مشغول فعالیت شدم. پس از مدتی خانواده ام را هم به تهران آوردم. رحمان از دوستان من و کارگر ساختمانی بود. صبح روز حادثه متوجه شدم برای خودش چای ریخته و زودتر مشغول خوردن صبحانه شده است. سر همین موضوع با هم درگیر شدیم و با چاقو ضربه ای به او زدم. سپس جسدش را به بیابان های اطراف تهران بردم و همانجا رها کردم.»

او درباره چگونگی گرفتن رضایت نیز گفت: «سه سال پس از حادثه، حکم قصاصم تائید شد اما سرانجام خانواده ام با پرداخت 60 میلیون تومان رضایت اولیای دم را جلب کردند. از جرمی که مرتکب شده ام پشیمانم و درخواست بخشش دارم. در این 13 سال هیچ مشکلی در زندان درست نکردم و سابقه کیفری هم تا قبل از این پرونده نداشتم. خانواده ام در تهران زندگی می کنند و از قضات می خواهم مرا از ایران اخراج نکنند تا بتوانم کنارشان زندگی کنم.» حکم دادگاه بزودی صادر می شود.