آرشیو پنج‌شنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۶۵۹۴
صفحه اول
۱

80 کارشناس امور خلع سلاح: ترامپ به برجام پایبند بماند

80 کارشناس خلع سلاح هسته ای، با انتشار بیانیه ای، با تاکید بر اینکه توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 کارساز بوده است، از دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا خواستند تا به این توافق پایبند بماند. به گزارش ایسنا به نقل از نیویورک تایمز، این کارشناسان که نگران اقدام احتمالی بعدی دونالد ترامپ در قبال توافق هسته ای هستند، تاکید کردند: این توافق شامل ابزارهای قدرتمند نظارت است، این امکان را فراهم می کند تا تلاش احتمالی ایران در آینده برای دنبال کردن تسلیحات هسته ای حتی در یک برنامه مخفیانه بدرستی کشف شود.

ترامپ تاکنون بارها این توافق را مورد انتقاد قرار داده و آن را بدترین توافق مذاکره شده در تاریخ دانسته است. وی معتقد است که این توافق امتیازات زیادی به ایران می دهد. رئیس جمهوری امریکا همچنین باوجود گزارش های مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر تایید پایبندی ایران به تعهداتش مدعی است که این کشور توافق را نقض می کند. در میان امضا کنندگان این بیانیه که کارشناسانی در حوزه دیپلماسی خلع سلاح هسته ای از سراسر جهان هستند نام «نوبویاسو آبه» رئیس کمیسیون انرژی اتمی ژاپن، «هانس بلیکس» مدیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی، «توماس شی» یک عضو پیشین پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی و «توماس کانتری من» دستیار پیشین وزیر امور خارجه امریکا در امور عدم اشاعه و امنیت بین الملل به چشم می خورد.

دونالد ترامپ طبق قوانین امریکا موظف است هر 90 روز یک بار گزارشی درباره پایبندی ایران به توافق هسته ای به کنگره ارائه دهد. وی تاکنون دو بار پایبندی ایران را مورد تایید قرار داده و نوبت بعدی اواسط ماه اکتبر است. ترامپ در ماه ژوئیه هنگامی که تایید کرد ایران به تعهداتش عمل می کند گفت که اگر می توانست همان 180 روز قبل اعلام می کرد که ایران به توافق پایبند نیست. گزارش های رسانه های امریکا نیز حاکی از آن است که دولت ترامپ در تلاش است راهی برای تایید نکردن پایبندی ایران و نابود کردن این توافق بیابد.