|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه كيهان96/6/23: رضايت خدا يا كدخدا؟
magiran.com  > روزنامه كيهان >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 21732
سه شنبه چهارم مهر ماه 1396



خدمات سايت




 
MGID2827
magiran.com > روزنامه كيهان > شماره 21722 23/6/96 > صفحه 10 (اخبار كشور) > متن
 
      


زلال بصيرت 
رضايت خدا يا كدخدا؟



برخي معتقدند انسان به خودي خود، هيچ مسئوليتي ندارد،عده اي منشا مسئوليت را نياز هاي مادي بشر مي دانند؛ از آنجا كه انسان نمي تواند به تنهايي همه نيازهايش را تامين كند، به زندگي اجتماعي روي آورده و زندگي اجتماعي ايجاب مي کند كه اگر کسي مسئوليتي را برعهده نگيرد، نيازهايش تامين نمي شود.
    برخي منشا تكاليف را ارزش هاي اجتماعي، يا عواطف و احساسات دانسته و مي گويند انسان نيازهاي فطري و عاطفي هم دارد كه ارضاي آن در گرو كمك به همنوع و بر دوش گرفتن مسئوليت هايي دربرابر آنهاست.
    سومين نظر در مورد منشا تكاليف كه عمدتا ازطرف فيلسوفان غربي بيان شده، عقل عملي است. برخي از فلاسفه مي گويند انسان به غير از احساسات و عواطف، عقل نيز دارد و اين عقل است كه براي ما مسئوليت معين مي کند؛ لذا براي اينكه موجودي برتر از حيوانات شويم، بايد به آنچه عقل مي گويد عمل كنيم.اما عده اي باور دارند كه اصل تكاليف از خداست؛ حتي اموري كه گفته شد، نشانه هايي از تكاليف خداست و حتي حكم عقل هم نشانه خواست خداوند است كه ما را مكلف كرده است. به عبارت بهتر خداوند از آن جهت كه هستي و مالكيت ما از اوست، مي تواند ما را مكلف كند و ما در مقابل او مسئوليم.طبق نظر اول، اگر انسان تكليفي برعهده نگيرد، نمي تواند زندگي اجتماعي خوبي داشته باشد و نيازهايش را تامين كند؛ طبق نظر دوم عدم مسئوليت پذيري، عدم ارضاي عواطف و شرمندگي نزد وجدان را در پي دارد؛ طبق نگاه سوم، بدون انجام تكاليف، انسان در رديف حيوانات است و استفاده از عقل و مسئوليت پذيري بر اساس عقل است كه سبب تمايز انسان و حيوان مي شود؛ و طبق نگاه چهارم، اگر انسان عمل به تكليف نداشته باشد، بنده خوبي براي خداوند نيست و سعادت دنيوي و اخروي نخواهد داشت.
    
    تلازم دين و سياست در اسلام
     بسياري از مردم، ارزش ها را دو قسم مي دانند: ارزش هاي ديني و ارزش هاي اجتماعي؛ ارزش هاي ديني همان نماز و قرآن و عبادت هاي فردي است و ارزش هاي اجتماعي – كه در نگاه آنها، ربطي به ارزش هاي ديني هم ندارد – يعني چگونه در جامعه زندگي كنيم كه بتوانيم بهتر منافع مادي مان را تامين كنيم اين يعني تفكيك دين از سياست.اگر فردي با چنين تفكري مسئول هم بشود، مي گويد دغدغه آخرت نداشته باشيد؛ بايد فكر شكم مردم بود و ما بايد تحريم ها را برداريم؛ چراكه از نگاه آنها، دستگاه دين و سياست جدا از يكديگرند؛ مسئول دستگاه دين -كه جز نماز و عبادات فردي نيست- روحانيون هستند و مسئول دستگاه سياست نيز سياستمداران هستند و اين دو ربطي به هم ندارند.
    بر اساس نگاه اسلام، تفكيكي بين دين و سياست وجود ندارد و اصل تكاليف و حقوق از خداست، در اسلام، فقط خدا حق قانونگذاري دارد و قانون نيز تنها اين دنيا را در نظر نمي گيرد، بلكه زندگي ابدي انسان ها را هم مد نظر قرار مي دهد.
    اسلام به معناي تسليم بودن در برابر خداوند متعال است؛ اگر خداوند، تكليفي هم براي ما مشخص كرده نه به خاطر نياز خودش به انجام تكليف ما، بلكه براي سعادت دنيا و آخرت ماست و تسليم بودن در برابر اين تكاليف الهي، سعادت ابدي را در پي دارد كه به نفع خود انسان است.
    انسان موجودي ابدي است و آخرت، ادامه و نتيجه اعمال انسان در همين دنياست، همان گونه كه كار كشاورز در برداشت محصول، ادامه كار وي در امر كاشت و مترتب بر آن است، وضعيت انسان در آخرت نيز مترتب بر كار وي در اين دنياست.
    كساني كه اسلام و اهل بيت (ع) و مخصوصا مباني فكر امام (ره) و ارزش هاي انقلاب را پذيرفته اند، به لازمه آن، يعني عدم جدايي سياست و دين نيز باور دارند. البته ارزش هاي انقلاب چيزي جديد و وراي دين نيست، بلكه همان اسلام است كه احكام آن فراموش شده بود و امام (ره) با هشدارهايش و نهضتش آن را احياء كرد. لذا وقتي امام(ره) مي خواست بالاترين هشدارها را بدهد، مي گفت اسلام در خطر است؛ و در واقع امام (ره) براي اسلام به پاخاست.
    جريان فكري اي شروع شده كه ريشه اعتقادشان اين است كه امام (ره) يك پيرمرد عقب افتاده اي در جامعه متحجري بود كه از احساسات مردم استفاده كرد و حركتي را به راه انداخت؛ البته با دادن كشته هاي زياد و ويراني شهرها؛ و به هر حال الآن آن دوره تمام شده است و ما بايد در اين دنيا زندگي كنيم و با آمريکا بسازيم و از آنها استفاده كنيم؛ آنها هم بيخودي به ما استفاده نمي دهند، بلکه بايد استفاده اي از ما ببرند تا اجازه استفاده هم به ما بدهند؛ لذا بايد نزد آمريكا توبه كنيم تا ما و حركت هاي امام (ره) را ببخشد! از نگاه اين عده، امام (ره) تند و افراطي بود كه مي گفت آمريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند!
    
    روح اسلام؛ باور به خدا و استقامت در راه او
     روح اسلام در دو كلمه است؛ اگر جامعه اي اين دو كلمه را باور داشته باشند و به لوازم آن پايبند بمانند، هيچ خوف و ترسي بر آنها نخواهد بود و هيچ غصه اي هم نخواهند داشت. آن دو كلمه اين است: باور كنند كه رب و صاحب اختيار فقط الله است و در اين مسير استقامت داشته باشند. وقتي گفتيم رب ما خداست، يعني صاحب اختيار ما اوست؛ پس هر كاري خواستيم بكنيم، بايد ببينيم صاحب اختيارما چگونه دوست دارد. همه انبياء و اولياي الهي، همه ايثار و فداكاري هايشان تنها براي همين نكته بود كه به ما بگويند رب ما الله است. او همان كسي است كه پيامبران را برانگيخت، همان است كه امام (ره) را به ما عطا كرد، همان كسي است كه انقلاب را پيروز كرد و خرمشهر را آزاد كرد. اگر بنا بگذاريم اين كلمه را خوب بفهميم و به آن پايبند باشيم، هيچ غم و غصه و ناراحتي نخواهيم داشت.
    مهم اين است كه ما كدام خط را قبول داشته باشيم، خدا يا شياطين؟ خدا يا كدخدا؟ وقتي رفتاري را انتخاب مي کنيم كه خدا نمي پسندد ولي مورد پسند غربي هاست، يعني اينكه باور داريم آنها بهتر از خدا مي فهمند! آيا اين شرك نيست؟
    امام (ره) هيچ لحظه اي خدا را فراموش نمي كرد؛ آب و نان از دهانش مي افتاد، اما خداوند تبارك و تعالي از دهانش نمي افتاد؛ واژه هاي اسلام و خداوند از كلماتي بود كه در بين سخنان امام(ره)، از همه پررنگ تر بود؛ حال يا بايد همانند امام (ره) به اين خدا باور داشته باشيم، يا به آمريكا. شايد عده اي به زبان، چيز ديگري بگويند، اما ته دلشان اعتقاد به آمريكا باشد. اگر روزي به عده اي بشارت دهند كه آمريكا شما را به عنوان يك ايالت پذيرفته است، سر از پا نمي شناسند و از شادي بال درمي آورند؛ و مشكل امروزشان هم اين است كه آمريكا اخم كرده و تحريممان مي کند؛ اما اگر با روي باز ما را تحويل مي گرفت، غمي نداشتند! يا بايد دنبال رضايت کدخدا و لبخند ترامپ باشيم و يا بايد آرزوي مان لبخند رضايت امام زمان(عج) باشد؛ شهداي ما چرا آرزو داشتند به شهادت برسند؟ چون آنها باور داشتند هنگام شهادت، جمال سيدالشهدا(ع) را مي بينند و حاضر بودند تمام هستي شان را براي آن لحظه فدا كنند. اين در حالي است كه عده اي شوق زيادي به لبخندي از جانب مسئول آمريكايي دارند؛ همان مسئولي كه خود مردم آمريكا صراحتا مي گويند كه ديوانه است و خجالت مي كشند كه وي رئيس جمهورشان است! آيا جا دارد كه افتخار و آرزوي ما اين باشد كه طبق خواست دولتي عمل كنيم كه چنين فردي در راس آن قرار دارد؟كسي كه دائم به فكر اين است كه چه كنيم تا چنين دولتي از ما راضي شود تا تحريم ها برداشته شود، بيشتر به دنبال شكم است و خداي او شكمش است؛ ارزش هايش در همين زندگي خلاصه شده كه مظهر آن، خوردن و آشاميدن است والبته ديديم چگونه تحريم ها برداشته شد! در مقابل اين تفكر كساني هستند كه عشقشان، شهادت و كسب رضايت امام زمان (عج) است؛ بنده مي شناسم كسي كه هر شب جمعه به قم مي آمد و شب تا صبح احياء مي گرفت، به اين نيت كه خداوند توفيق شهادت را نصيبش كند!
     برخي كوته فكران مي گويند آنها كه شهيد شدند، افرادي غافل بودند كه با فريب و تبليغات به جبهه ها رفتند و كشته شدند؛ در مقابل برخي ديگر آن را عين تعقل مي دانند و خود را خاك پاي اين شهدا مي دانند. مهم ترين مسئله اين است كه ما بر سر اين دو راهي و دو تفكر كه مسير حركت را مشخص مي کند، انتخاب صحيح داشته باشيم.
     بيانات آيت الله مصباح يزدي (دام ظله)
    در ديدار با جمعي از مديران ارشد ناجا؛ قم؛18/4/96
    زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.
    زلال بصیرت: رضايت خدا يا كدخدا؟
    


 روزنامه كيهان، شماره 21722 به تاريخ 23/6/96، صفحه 10 (اخبار كشور)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 25 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله دانشكده پزشكي اصفهان
متن مطالب شماره 439، هفته سوم شهريور 1396را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1396-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است