آرشیو پنج‌شنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۲۲
جهان
۶

بانوی مرگ، سخنرانی خود را در سازمان ملل لغو کرد

پس از آن که خشم مسلمانان جهان از کشتار مسلمانان میانمار در بحبوحه بی اعتنایی جامعه جهانی به این ظلم به اوج خود رسید، آنگ سان سوچی، رئیس دولت میانمار و از برندگان جایزه صلح نوبل، مجبور به لغو سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل شد.

سخنگوی دولت میانمار چهارشنبه، روزی که شورای امنیت برای بررسی بحران میانمار تشکیل جلسه داد، اعلام کرد، مشاور ارشد دولت برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نخواهد کرد و معاون رئیس جمهور به جای وی در این اجلاس حضور خواهد داشت.

از زمان قدرت یابی ارتش در میانمار در سال 1962، جمعیت مسلمانان روهینگیا تحت فشار قرار گرفت و درنهایت در سال 1982، دولت نظامی این کشور با تصویب قانون جدید، تابعیت این گروه مسلمان را سلب کرد. در نتیجه روهینگیایی ها که سازمان ملل آنان را با واژه بحث برانگیزی، بزرگ ترین جمعیت بدون ملیت در جهان توصیف می کند، از دسترسی به بسیاری از خدمات اجتماعی در این کشور محروم هستند.

تصمیم سوچی درحالی اتخاذ شده که خشونت علیه مسلمانان روهینگیا در این کشور طی روزهای اخیر بشدت افزایش یافته است. بنابر این گزارش، خشونت علیه مسلمانان روهینگیا و سرکوب آنها موجی از خشونت جهانی را علیه مقامات میانمار و بخصوص سوچی به همراه داشته است. سازمان ملل روز سه شنبه اعلام کرد، تاکنون بیش از 370 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا به سمت بنگلادش فرار کرده اند. سازمان جهانی مهاجرت پیش از این در چند نوبت تعداد آوارگان مسلمانان روهینگیا را 270 هزار و 313 هزار نفر اعلام کرده بود.

اقدامات دولت و ارتش میانمار در سرکوب مسلمانان بی پناه این کشور بخصوص سکوت آنگ سان سوچی باعث انتقاد جهانی شده است. سوچی و حزب ائتلاف برای دموکراسی به رهبری وی که انتظار می رفت، پس از سال ها مبارزه علیه حکومت نظامیان و پیروزی در انتخابات پارلمانی سال 2015 تلاش های واقعی برای نهادینه کردن دموکراسی در میانمار را آغاز کند عملا به یک مصلحت اندیش سیاسی و سیاستمدار بی رحم تبدیل شد که در قبال کشتار مسلمانان سکوت اختیار کرده است.