آرشیو پنجشنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۲۲
سینما
۱۲

نظر شیخ طادی درباره حضور ایران در اسکار

پرویز شیخ طادی، برنده سیمرغ بهترین کارگردانی سی امین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «روزهای زندگی» درباره انتخاب فیلم برای جشنواره ها و جشن های سینمایی خارجی گفت: پیشنهاد من به مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور این است که یک گروه یا کمیته برای اثرسنجی فیلم های جشنواره ای ما بر افکار عمومی مردم جهان تشکیل شود. آنها از طریق این اثرسنجی می توانند به روشنی دریابند فیلم هایی که به جشنواره های خارجی ارسال می کنند، چه تصویری از ایران را در افکار عمومی مردم دنیا ایجاد می کند.

به گزارش سینماپرس، شیخ طادی درباره روش برخورد با اسکار هم اظهار کرد: به نظرم اشکالی ندارد به اسکار فیلم معرفی کنیم، اما مراقب باشیم که با دست خودمان، پازل دشمن را تکمیل نکنیم. نباید فیلم هایی را معرفی کنیم که «اعتراف خودی» به فلاکت محسوب می شود. حضور در اسکار تفریح نیست، بلکه روی افکار عمومی جهان نسبت به کشورمان تاثیر می گذارد. من موافق تحریم اسکار نیستم، اما به نظرم باید محصولات خودمان را به آنجا بفرستیم نه محصولاتی را که آنها می خواهند. این که در معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار، ملاک های برگزارکننده های این مراسم را اصل قرار دهیم، رویکردی حقیرانه و ضدملی است.

شیخ طادی اضافه کرد: با معرفی فیلم عزتمندانه به اسکار، اهالی هنر و فیلمسازان ما متوجه می شوند هیات های انتخاب فیلم برای جشنواره ها و جوایز خارجی، منویات و انگیزه هایشان ملی است، نه ضد ملی.

گفتنی است، مراحل ابتدایی اسکار 2018 کم کم در راه است و باز هم بعضی کشورها فیلمی را به عنوان نماینده سینمای خود به آکادمی معرفی می کنند. ایران نیز از جمله کشورهایی است که طی سال های اخیر نماینده ای را به اسکار معرفی کرده و دو بار نیز موفق به کسب این مجسمه شده است.