آرشیو یکشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۲۴
سلامت
۱۳
امداد

راه های التیام سردردهای تنشی

فاخره بهبهانی (مدرس امداد و کمک های اولیه)

سردرد به احساس درد یا ناراحتی در ناحیه سر و گردن گفته می شود که در اغلب موارد علت جسمی خاصی نداشته و تنها با یادگیری راه های رسیدن به آرامش، مصرف گهگاه داروها و تغییر روش زندگی قابل کنترل است.

سردرد انواع گوناگونی دارد که شامل سردرد تنشی (عصبی)، سردرد خوشه ای، میگرن و سردردهای ناشی از بیماری های چشم، گوش، دندان و... است.

در این نوشتار قصد داریم درخصوص سردرد تنشی نکاتی را مورد توجه قرار دهیم و افراد را با علائم و علل شایع آن آشنا کنیم و اقداماتی را به منظور التیام سریع تر آن مدنظر قرار دهیم.

* سردرد تنشی ناشی از انقباضات سفت عضلانی در نواحی گردن، شانه ها، سر و فک است و اغلب افرادی که دچار افسردگی، استرس و اضطراب هستند به این نوع سردرد مبتلا می شوند.

* درد در نواحی جلوی سر، گیجگاهی و اطراف چشم ها احساس می شود و معمولا از پشت سر شروع شده و به قسمت های جلو انتشار می یابد.

* این سردرد می تواند با مصرف خوراکی هایی همچون شکلات یا پنیر شروع شود و اغلب افرادی که عادت به مصرف نوشیدنی های کافئین دار دارند در مواقعی که مصرفشان را به کمتر از حد معمول می رسانند دچار سردرد تنشی می شوند.

* علت های بروز این سردرد زیاد است، اما شایع ترین آن نگهداشتن طولانی مدت سر در یک جهت و حالت، مانند مطالعه کتاب و روزنامه یا کار با رایانه، قرار دادن گردن در وضعیت نامناسب هنگام خواب، کار و فعالیت چشمی بسیار زیاد و مداوم، محکم فشار دادن دندان ها و آدامس جویدن طولانی مدت در مواقع عصبانیت و خشم است. مصرف زیاد الکل و سیگار و همچنین سرماخوردگی، سینوزیت و آنفلوآنزا نیز این نوع سردرد را تشدید می کند.

راه های رهایی

این نوع سردرد برخلاف برخی از سردردها همچون میگرن با مسکن یا مصرف برخی از انواع آرامبخش هایی که توسط پزشک معالج تجویز شده بهبود می یابد. برای رهایی از درد و پیشگیری از بروز سردردهای بعدی، گرم نگهداشتن و ماساژ دادن سر بخصوص در ناحیه پشت گردن، استفاده از بالش های طبی، ورزش کردن و تغییر وضعیت خواب می تواند موثر باشد.