آرشیو سه‌شنبه ۲۸‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۳۹۰۹
ورزش
۱۵
یادداشت

ترکمنستان و میزبانی فوق العاده

رسول مجیدی (روزنامه نگار)

عشق آباد: 22 کیلومتری مرز شیروان در شمال استان خراسان شمالی. 230 کیلومتری شهر مشهد، پایتخت کشور ترکمنستان: یکی از کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق که حالا برای نخستین بار میزبان مسابقات داخل سالن آسیاست: اتفاقی مهم برای کشوری که می خواهد خودش را هرچه زودتر جهانی کند.

ترکمنستان در فهرست چهار کشور بزرگ تولیدکننده گاز طبیعی و نفت در شوروی سابق قرار دارد. ذخایر ثبت شده نفت و گاز این کشور 2 هزار میلیارد مترمکعب (مقام چهاردهم جهان) و 546 میلیون بشکه نفت است.

رشد اقتصادی این کشور در سال 2007 براساس آمار صندوق بین المللی پول حدود 5/11درصد بود و در سال 2016 چیزی نزدیک به 6 درصد. آماری بالا که از افتادن این کشور روی غلتک توسعه خبر می دهد.

حالا قربان قلی بردی محمدف، رییس جمهور 60 ساله این کشور می خواهد با میزبانی کشورش از رویداد بازی های داخل سالن آسیا، این توسعه را به رخ کشورهای همسایه و جهانیان بکشد. او برای اینکه میزبانی مسابقات را به دست بیاورد، 5 میلیارد دلار برای دهکده المپیک عشق آباد هزینه کرده. شرکت پلیمکس ترکیه کار ساخت و ساز این دهکده را برعهده داشته و افتتاحیه روز یکشنبه نشان داد در کارش موفق بوده.

مسابقات داخل سالن آسیا از شنبه شروع شد اما افتتاحیه اش یکشنبه شب برگزار شد. افتتاحیه ای که خیلی ها را انگشت به دهان کرد. نظم بالا و شکیل بودن ورزشگاه ترکمن ها حالا نقل محافل ورزشی آسیاست. ترکمن ها به خوبی موفق شدند فرهنگ خود را در این افتتاحیه بازنمایی کنند و با هماهنگی خاصی که نشان از یک مدیریت بین المللی داشت، مراسم را به پایان بردند. تصاویر سه بعدی و نورپردازی فوق العاده ورزشگاه جدید المپیک شهر عشق آباد نشان داد ترکمن ها به خوبی راه استفاده از پول های شان را بلدند. آنها حالا یکی از گزینه های اصلی برای دریافت میزبانی بازی های آسیایی هستند: هدفی که از همان ابتداد دولت و مسوولان ورزشی ترکمنستان به دنبال آن بودند.