آرشیو پنجشنبه ۳۰‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۲۸
صفحه آخر
۱۲

در مجمع عمومی سازمان ملل، امیر قطر: نظام حاکم بر جنگل بر عرصه بین المللی حاکم است

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در جریان سخنرانی خود در سازمان ملل اعلام کرد «عرصه بین المللی به گونه ای است که گویا با نظام حاکم بر جنگل اداره می شود.»

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر سه شنبه شب و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت، «موضع کشورهای ابرقدرت نباید اشغال کشورها یا تماشاگر تحولات باشد، عرصه بین الملل به گونه ای است که گویا با نظام حاکم بر جنگل اداره می شود.» وی افزود: «من در شرایطی در اینجا حاضر شده ام که کشور و مردمم با محاصره ظالمانه کشورهای همسایه روبه رو هستند. هک شدن خبرگزاری قطر اهداف سیاسی پنهانی داشت و بلافاصله پس از آن فهرستی از دیکته های سیاسی که نقض حاکمیت کشور ما به شمار می آید صادر شد.» وی همچنین تاکید کرد، «کشورهایی که قطر را در محاصره قرار داده اند، با آنکه هک شدن خبرگزاری قطر برایشان اثبات شده است اما از مواضعشان عقب ننشستند و از دروغ هایی که گفته اند عذرخواهی نکردند.» امیر قطر بار دیگر خواستار گفت وگوی «بدون قید و شرط مبتنی بر احترام متقابل» برای حل اختلافات با کشورهای همسایه اش شد. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی در ادامه گفت، کشورش خواهان گفت وگوهای سازنده بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس و ایران است.

چرخش امیر قطر به سمت ایران پس از حملات متحدین سعودی به این کشور، خشم مرتجعین عرب را برانگیخته است. خبر دیگر اینکه، منابع آگاه روز سه شنبه مدعی شدند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مراحل اولیه آغاز بحران دیپلماتیک کشورهای عربی با قطر، عربستان و امارات را از حمله به این کشور منصرف کرده است. دو منبع آگاه به شبکه خبری بلومبرگ گفته اند که «عربستان و امارات در حال بررسی روش های ساقط کردن حکومت قطر بوده اند که ترامپ در گفت وگوی با سران این کشورها به آنها هشدار داد که هرگونه اقدام نظامی باعث آغاز بحران در خاورمیانه شده و به نفع ایرانی ها خواهد بود.» این در حالی است که ترامپ بلافاصله در این مورد اعلام کرده به سعودی ها درباره اقدام نظامی علیه قطر هشدار نداده است. وی در عین حال اعلام کرد که بحران در شورای همکاری به زودی حل و فصل خواهد شد. گفتنی است، تنش در روابط قطر و آل سعود، پس از سفر ترامپ به ریاض شروع شد!