آرشیو پنجشنبه ۳۰‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۲۸
اقتصادی
۴

آمارهای تجارت خارجی نشان داد: جولان خام فروشی در محصولات صادراتی کشور

بر اساس آمارهای تجارت خارجی کشور در پنج ماه نخست سال جاری، همچنان فرآورده های نفتی و گازی در صدر محصولات صادراتی کشور قرار دارند.

به گزارش تسنیم، بر مبنای آمارهای تجارت خارجی، میعانات گازی همچنان در صدر فهرست صادراتی کشور قرار دارد و در پنج ماه گذشته 7/4 میلیون تن به ارزش 2/9 میلیارد دلار از این محصول به کشورهای مختلف صادر شده است.

در رده های بعدی نیز محصولات پتروشیمی از قبیل پلی اتیلن با 546 هزار تن و به ارزش 651 میلیون دلار و متانول به وزن 1/7 میلیون تن به ارزش 500 میلیون دلار قرار دارند.

بر اساس جدول منتشر شده از سوی گمرک ایران، در میان فهرست 15 کالای نخست صادراتی کشور، اقلامی همچون سنگ آهن از گروه معدنی، گازهای نفتی، اتیلن و پلی اتیلن از محصولات پتروشیمی نیز دیده می شود.

مجموع ارزش ارزی این 15 قلم کالا 8/4 میلیارد دلار و وزن آنها 26 میلیون تن می باشد. این در حالی است که در 5 ماهه نخست قبل ارزش ارزی 15 قلم کالای نخست 7/7 میلیارد دلار بوده و به این ترتیب خام فروشی نسبت به سال قبل حدود 9/1 درصد افزایش پیدا کرده است.

این در حالی است که رشد کل صادرات کشور در مدت ذکر شده با رقم 17 میلیون دلار نسبت به سال قبل حدود 5 درصد کاهش داشته است.

گفتنی است، محور بودن محصولات نفتی و گازی در صادرات کشور در شرایطی رخ داده است که چندی پیش رهبر انقلاب نسبت به جلوگیری از خام فروشی تذکر داده بودند.

ایشان تولید ثروت از طریق منابع تمام شدنی همچون نفت را خودفریبی خواندند و تصریح کردند که باید تلاش شود که ملت ایران از این تله نجات پیدا کند.

به عبارت دیگر وقتی رهبر انقلاب اشاره به تمرکز بر تولیدات کشور غیر از خام فروشی در زمینه صادرات دارد، باید پرسید چرا همچنان محور اصلی صادرات کشور ما فرآورده های نفتی و گازی می باشد؟

این در حالی است که ایشان، رسیدن به باور و موقعیت بستن اختیاری در چاه های نفت و توقف خام فروشی مواد خام و معدنی را بسیار مهم ارزیابی کرده بودند ولی آمارهای موجود نشان می دهد این موضوع نیازمند تلاش های بیشتر و گسترده تری برای محقق شدن توقف خام فروشی لازم دارد.