آرشیو پنجشنبه ۳۰‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۲۸
اخبار کشور
۲

سخنگوی شورای نگهبان: ذات آمریکا با بد عهدی و نقض بسته شده است

کدخدایی گفت: موضع مسئولان در قبال دشمن باید مبتنی بر عزت و حفظ منافع ملی باشد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در حاشیه همایش روز جهانی صلح که در موسسه مطالعات سیاسی و بین المللی برگزار شد در جمع خبرنگاران در مورد وضعیت امروز صلح جهانی، گفت: نهادهای بین المللی به عنوان مظهر همکاری بین جوامع و دولت ها شکل گرفته است و هدف اصلی شکل گیری آنها این بوده است که دولت ها و جوامع را کمک کنند تا اختلافات و مشکلات آنها برطرف شود و یک جامعه آرام همراه با صلح پایدار داشته باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه این موضوع کمتر از سوی سازمان های بین المللی دیده می شود و با وجود همه تلاش ها و آنچه در اساسنامه این سازمان ها مبنی بر ایجاد صلح پایدار قید شده است اما این عملکرد در رفتار آنها دیده نمی شود، در واقع این هدف کمتر محقق شده است زیرا برخی از دولت های قدرتمند استفاده ابزاری از سازمان های بین المللی می کنند.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: از نظر ما اگر سازمان های بین المللی حداقل اهداف پیش بینی شده در اساسنامه خود را اجراء کنند ما شاهد صلح پایدار و عادلانه ای خواهیم بود و دیگر این مخاصماتی که امروز در دنیا رخ می دهد وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رسا، کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ با وجود مواضع دنیا می تواند از برجام خارج شود یا خیر و در صورت خروج به ضرر کدامیک از طرفین خواهد بود، تصریح کرد: از جهت حقوقی و براساس توافق بین طرفین ما انتظار داریم تمام کشورها براساس مفادی که امضاء می کنند متعهد باشند.

وی افزود: آنچه در گذشته شاهد بودیم این است که ذات آمریکا با بدعهدی و نقض بسته شده است، بنده فکر می کنم اگر آمریکا از برجام بیرون برود بازنده اصلی خود آمریکا خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار رسا مبنی بر اینکه انتظار از سران کشور ما در پاسخ به مواضع ترامپ چه باید باشد، گفت: قطعا باید موضع مبتنی بر عزت و حفظ منافع ملی را در پیش بگیرند و در عین حال پاسخ مناسب را هم داشته باشند.