آرشیو شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶، شماره ۴۱۶۱
استان ها
۱۸

ضرورت سرمایه گذاری بیشتر در خراسان رضوی

زهرا صفدری

دنیای اقتصاد – مشهد: رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: طبق اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، 705 فقره جواز تاسیس در سال جاری صادر شده که این به معنای نیاز به 2300 میلیارد تومان اعتبار و سرمایه گذاری بالقوه است.

جواد باقری در نوزدهمین جلسه کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: ظرفیت استان برای سرمایه گذاری قابل قبول است اما متاسفانه در زمینه نسبت منابع به مصارف در نظام بانکی کشور رتبه اول را داریم. در استانی که تقاضا برای سرمایه گذاری بالا است، 24 هزار میلیارد تومان مازاد سپرده نسبت به مصارف موجود است؛ این در شان سیستم بانکی استان ما نیست. وی ادامه داد: استان سپرده خیزی هستیم و به دلیل وجود بارگاه رضوی و حضور سالانه 25 میلیون زائر در مشهد، گردش مالی قابل توجه 12 هزار میلیارد تومانی وجود دارد اما بخش عمده ای از این پول به دلیل ضعیف بودن تولید در استان، از خراسان خارج می شود.

باقری گفت: اکنون در خراسان رضوی حدود 6000 واحد صنعتی و معدنی در حال فعالیت است که این واحدها در مقیاس ملی 7 درصد واحدهای صنعتی کشور را شامل می شود و 6 درصد سرمایه گذاری کل کشور و 8 درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است. وی با بیان اینکه خراسان رضوی از این جهت بعد از استان های اصفهان، خوزستان، تهران، مرکزی و آذربایجان شرقی در رتبه ششم کشور قرار دارد، اظهار کرد: همچنین 200 هزار واحد صنفی در استان درحال فعالیت است.