آرشیو پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۴۴
حوادث
۱۹

ارتکاب 73 درصد سرقت های خرد توسط معتادان

رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان این که 73 درصد سرقت های خرد را معتادان مرتکب شده اند، عدم جمع آوری و نگهداری آنها و رهاسازی فوری شان را مشکل زا توصیف کرد.

سردار محمدرضا مقیمی گفت: از سال 75 تا 86 میزان وقوع جرایم به صورت خطی بوده، اما از سال 87 به بعد سیر صعودی جرایم را داشته ایم؛ به این شکل که هر سال 25 تا 30 درصد افزایش وقوع جرایم را داشتیم و در سال 93 توانستیم این رشد را کنترل کنیم.

وی افزود: حدود 30 درصد کل جرایم کشور در تهران رخ می دهد و ما در سه سال اخیر در بحث سرقت روند کاهشی داشتیم، اما در شش ماه گذشته با افزایش وقوع سرقت مواجه بوده ایم.

رئیس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به این که تحرکات اراذل و اوباش منجر به وقوع جرایم مهم شده است، تصریح کرد: به پرونده های مجرمان حرفه ای و شبکه ای رسیدگی مناسب نمی شود به این ترتیب که قضات تحمل نمی کنند تا ما موارد بیشتری را به پرونده های این مجرمان حرفه ای اضافه کنیم.

رئیس پلیس آگاهی کشور، ضعف کارکنان قضایی و پلیس در تشکیل پرونده، عملکرد وکلا در جلوگیری از اجرای عدالت کیفری، برخورد نامناسب قضایی و افشای شیوه های کشف جرم از طریق کارکنان، وکلا و قضات را از عوامل مهم در جری شدن مجرمان حرفه ای و سابقه دار برشمرد. و افزود: درخواست ما از قوه قضاییه این است که در راه اندازی و استقرار پلیس گمرک ما را یاری کند و همچنین با کارکنان نیروی انتظامی که برخی اوقات در عملیات درگیر می شوند معاضدت قضایی داشته باشند، چرا که هم اکنون ما سه مامورمان به علت این که در عملیات ها موجب کشته شدن مجرمان شده اند بازداشت هستند، در حالی که این ماموران به جای زندانی شدن در کنار مجرمان، باید با قرار آزاد باشند.

وی گفت: از مسئولان قضایی انتظار داریم با خریداران اموال مسروقه (مالخران) برخورد جدی کنند و همچنین بر ساماندهی وضع زندان ها از نظر طبقه بندی، بازپروری و اصلاح زندانیان به منظور جلوگیری از ورود مجدد آنها به چرخه سرقت تاکید داریم.