آرشیو پنج‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۴۴
ایران
۱۵
یادداشت

موانع گردشگری دریایی مازندران را رفع کنید

مهتاب مظفری سوادکوهی ( جام جم مازندران)

یکی از راه های کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی، توجه و توسعه صنعت گردشگری، بویژه گردشگری دریایی است که استان مازندران به عنوان یکی از استان های حاشیه جنوبی دریای خزر بستری مناسب برای این منظور به شمار می رود.

کارشناسان صنعت گردشگری معتقدند راه نجات صنعت گردشگری توجه به سرمایه گذاران بخش خصوصی است و رفع مشکلات مرتبط با گردشگری دریایی نیازمند توجه ویژه مسئولان است تا زمینه ساز رشد اقتصادی و افزایش اشتغال در منطقه باشد.

سرمایه گذاران بسیاری وجود دارند که می توانند با خرید کشتی های تفریحی و توریستی امکانات لازم برای راه اندازی یک اسکله تفریحی و توریستی را در استان فراهم کنند، اما متاسفانه زیرساخت های مورد نیاز در آب های استان هنوز فراهم نیست. به این مقوله نبود تسهیلات بلندمدت کم بهره و فقدان هتل های استاندارد بین المللی را نیز باید افزود.

آزادسازی حریم دریا، رفع نقاط ضعف تاسیسات اقامتی، برخورد جدی با ساخت و سازهای بی رویه در ساحل، خرید کشتی های مسافربری، افزایش تعداد آژانس های مسافربری دریایی و برگزاری تورهای مسافرتی دریایی می تواند در جذب این دسته از گردشگران موثر باشد.

با این همه، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکنون برنامه جامعی برای این منظور ارائه نکرده است و سرمایه گذارانی هم که بخواهند در این عرصه پیشگام شوند، به تعداد انگشتان یک دست نمی رسند. در همین حال سال گذشته بحث راه اندازی بزرگ ترین اسکله های تفریحی توریستی شمال کشور توسط یک سرمایه گذار در بندر نوشهر مطرح شد. با این حال به خاطر موانع مختلف هنوز این طرح به مرحله بهره برداری نرسیده و سرمایه گذار آن معتقد است دستگاه های استان وی را در اجرایی کردن این پروژه بزرگ یاری نمی کنند.

وی از مسئولان مازندران گلایه می کند و معتقد است موانع داخلی همواره موجب دلسردی سرمایه گذاران است. چراکه مسئولان استان به جای همراهی و رفع موانع موجود، در راه آغاز به کار بزرگ ترین اسکله تفریحی شمال کشور سنگ اندازی می کنند؛ لذا وی از دولت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می خواهد به طور ویژه به این ماجرا ورود کند. این پروژه مشتی از خروار است وشاید بررسی علل کندی وتوقف آن وکوشش دررفع موانع موجود، بتواند راهگشای سایر پروژه های مشابه باشد و وضعیت گردشگری دریایی مازندران را زمینه ساز افزایش اشتغال دراین استان بکند.