آرشیو سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۹۸۸
جهان
۸

موفقیت پوپولیست های راست در انتخابات اتریش

در انتخابات پارلمانی اتریش راه نیروهای محافظه کار و پوپولیست های راست گرا به سوی قدرت هموار شد. حزب محافظه کار «مردم» (ÖVP) با سباستین کورتز 31 ساله در این انتخابات 31،7 درصد آرا را کسب کرد و نیرومندترین حزب اتریش شد. به گزارش ایسنا، انتخابات پارلمانی اتریش روز یکشنبه در این کشور برگزار شد. شمارش آرا حاکی از آن است که در این انتخابات حزب محافظه کار مردم اتریش ÖVP با کسب 31.7 درصد آرا قوی ترین حزب شده است. آرای این حزب نسبت به انتخابات دور پیش حدود هشت درصد افزایش نشان می دهد. پس از آن حزب سوسیال دموکرات اتریش SPÖ که تاکنون قوی ترین حزب در پارلمان اتریش بود، با 27 درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت. در جایگاه سوم نیز حزب آزادی اتریش FPÖ قرار دارد که یک حزب راست گرای پوپولیست است. بازنده بزرگ انتخابات اتریش حزب سبزها بود که در این انتخابات فقط 3.8 درصد آرا را کسب کرد و از آنجا که در اتریش برای ورود به پارلمان کسب آستانه چهار درصدی وجود دارد، این حزب احتمالا این بار در پارلمان اتریش نماینده ای نخواهد داشت. کارزار انتخاباتی در اتریش این بار کاملا تحت تاثیر موضوع مهاجران و پناه جویان بود و بسیاری از ناظران آن را کارزاری «کثیف» ارزیابی کردند. کار به جایی کشید که دو حزب بزرگ محافظه کار و سوسیال دموکرات اتریش علیه یکدیگر شکایت کردند.

سباستین کورتز، وزیر خارجه کنونی اتریش از حزب محافظه کار مردم، از ماه ها پیش در نظرسنجی ها برنده این انتخابات معرفی می شد. این سیاست مدار 31 ساله وعده داده بود که در صورت پیروزی، سیاست سختگیرانه ای در قبال مهاجران در پیش خواهد گرفت و آن را تقریبا به صفر درصد خواهد رساند. از آنجا که حزب مردم نمی تواند اکثریت را در پارلمان داشته باشد، باید با یکی از احزاب دیگر دولت ائتلافی تشکیل دهد. بعید نیست که کورتز به سمت حزب آزادی برود که ضد مهاجرت است.

او در جمع هواداران گفت: «وقت تغییر در کشور فرا رسیده است. امروز وظیفه اصلی ما تغییرات در کشور است و من از همه کسانی که امکان تغییر را فراهم آوردند، تشکر می کنم».