آرشیو سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۹۸۸
ورزش
۱۸

استر استوبلی برای زیر 17ساله ها سوت زد

قضاوت داور زن در جام جهانی بعد از 16 سال

آخرین بازی های مرحله گروهی جام جهانی زیر 17 سال با یک اتفاق ویژه و البته بسیار مهم رقم خورد؛ این اتفاق در جریان دیدار تیم های ژاپن و کالدونیای جدید افتاد و برای اولین بار بعد از 16 سال یک زن، به عنوان داور وسط این مسابقه را سوت زد. استر استوبلی، معلم سوئیسی به عنوان یکی از داوران زن حاضر در این جام جهانی بالاخره فرصت پیدا کرد دیداری را سوت بزند؛ بازی ای که هم برای خودش جاودانه شد و هم برای کالدونیای جدید؛ چون این کشور برای اولین بار در طول تاریخ توانست یک امتیاز از رقابت های جام جهانی بگیرد.

با این حال داستان حضور این داور زن می تواند نقطه عطفی در قضاوت زنان برای جام جهانی باشد چون برای اولین بار بعد از 16 سال بود که یک زن بازی را سوت زد؛ پیش تر در جام جهانی 2001 در ترینیدادوتوباگو بود که ایم اون جو، یکی از دیدارهای آن جام را سوت زد. برای جام جهانی زیر 17 سال هند، فیفا، در کنار داوران مرد از هفت داور زن هم دعوت کرده تا در این رقابت ها حضور داشته باشند. البته بیشترین تاکیدی که درباره حضور این زنان شده، شرکت در سمینارها و کنفرانس های مشترک و البته تمرینات مشترک با مردان بوده و در صورت امکان، قرار شده یکی، دو بازی را هم به آنها بدهند.

حالا از این هفت نفر فقط استر استوبلی توانسته یک دیدار را سوت بزند. «این هم برایم یک بازی بود مثل بقیه بازی ها. شاید بعدها هیجان واقعی قضاوت در این تورنمنت خاص را تجربه کنم». این بخشی از صحبت های استر بعد از پایان قضاوت دیدار بود. او در ادامه هم گفت: «قبل از بازی مثل همیشه خودم را مهیا کردم و از اینکه دیدیم بازیکنان دو تیم به چشم یک داور «عادی» به من نگاه کردند، خوشحالم».