آرشیو پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۲۲
جهان
۲۰
آسیا

آغاز به کار کنگره حزب حاکم چین

نوزدهمین کنگره حزب حاکم کمونیست چین بزرگترین رویداد سیاسی سال 2017 میلادی قبل از ظهر دیروز در شهر پکن پایتخت این کشور و به ریاست شی جین پینگ دبیر کل حزب و رئیس جمهوری خلق و فرمانده کل قوای چین گشایش یافت. در این نشست یک هفته ای، دبیرکل حزب کمونیست چین تعیین خواهد شد.

به گزارش ایرنا، بیش از دو هزار و 280 نماینده از سراسر چین به پکن آمده و در این همایش که برنامه و سیاست های پنج سال آینده کشور را در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تعیین می کند، شرکت کرده اند. نزدیک به سه هزار و 100 خبرنگار از چین و 134 کشور دنیا پوشش خبری این دوره از کنگره را برعهده دارند و مهم ترین دستور کار آن تعیین شی جین پینگ به عنوان دبیر کل حزب برای پنج سال آینده است. این بار نزدیک به 24درصد از کل نمایندگان شرکت کننده در اجلاس، زن هستند و همچنین اعلام شده است که این حزب با 90 میلیون عضو بزرگترین حزب دنیا است که کنترل پر جمعیت ترین کشور دنیا و دومین اقتصاد جهان را در اختیار دارد.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین دیروز در نشست افتتاحیه این کنگره به ساخت یک «کشور مدرن سوسیالیستی که هرگز تقلیدی از سیستم های سیاسی دیگر کشورها نباشد و درهایش همچنان به روی جهانیان باز باشد» متعهد شد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، شی جین پینگ گفت که اجازه نخواهد داد در «نظام سوسیالیستی» این کشور خللی وارد شود و «با هر گفته و عملی که ارزش های موجود در این نظام را تضعیف کند» مقابله خواهد کرد. شی جین پینگ همچنین قول داد تا سال 2035 مدرنیزه کردن نیروهای مسلح تکمیل خواهد شد و چین ارتشی به روز و قدرتمندتر از حال حاضر خواهد داشت.

رئیس جمهوری چین همچنین تاکید کرد، کشورش هرگز درهای خود را به روی دنیای خارج نخواهد بست و مانند گذشته پذیرای مشتاق سرمایه گذاری و همکاری اقتصادی با دیگر کشورها خواهد بود. وی در حالی وعده افزایش همکاری با خارج را می دهد که برخی شرکت های غربی معتقدند دولت چین هنوز هم بخش های مهمی از اقتصاد آن کشور را به روی سرمایه گذاری خارجی بسته است و دولت امریکا نیز چین را به نادیده گرفتن ضوابط تجارت آزاد متهم می کند.