آرشیو پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۵۰
اقتصادی
۴

خبرگزاری حامی دولت: بیش از نیاز یکساله کشور برنج وارد شده است

خبرگزاری حامی دولت اعلام کرد: طی پنج ماهه نخست امسال بیش از نیاز یکساله ایران به واردات برنج، این محصول وارد کشور شده که ازنظر ارزشی 102 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

به گزارش ایسنا، میزان مصرف برنج در ایران سالانه سه میلیون تن، مقدار تولید دو میلیون و 300 هزار تن و نیاز به واردات 700 هزار تن است اما طی پنج ماهه نخست امسال یک میلیون و هشت هزار تن برنج وارد کشور شده است.

براساس این گزارش در پنج ماهه نخست امسال بر طبق آمارها، نه تنها بیش از نیاز یک ساله ایران، برنج به کشور وارد شده، بلکه این میزان واردات از نظر وزنی 78 و 97 صدم درصد و ازنظر ارزشی 102 و چهار دهم درصد افزایش یافته است.

بنابراین گزارش، به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هر ایرانی به طور میانگین سالانه 38 کیلوگرم و روزانه 105 گرم برنج مصرف می کند که کل مصرف برنج کشور در سال سه میلیون تن می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت: تولید برنج امسال، رکورد بی سابقه ای را در دهه های گذشته شکست به حدی که شالیکاران درحد گسترده ای حدود 140 هزار هکتار کشت دوم و راتون در استان های مازندران و گیلان انجام دادند که سابقه نداشت.جالب تر اینکه به غیر از سال های ابتدایی دولت یازدهم که ثبت سفارش های سرسام آور باعث واردات بی رویه شده بودند، میزان واردات برنج در پنج ماهه امسال بیش از میزان آن در 12 ماهه سال های 1395 و 1394 شده است، چرا که میزان واردات برنج طی دو سال اخیر به ترتیب حدود 840 و 746 هزار تن بود که روند نزولی قابل توجهی نسبت به سال های میلیونی برنج وارداتی داشت.