آرشیو سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶، شماره ۳۹۳۷
اقتصاد
۵
نفت

عطش نفت به رشد بیشتر قیمت

قیمت نفت که از حدود دو هفته پیش تا حدودی تحت تاثیر صحبت های ترامپ قرار گرفته، با کمی رشد همراه شده است. به این ترتیب نفت برنت که قیمت پایه برای بازار بین المللی است، با 15 سنت یا 26/0 درصد افزایش، 90/57 دلار در هر بشکه معامله شد. نفت وست تگزاس اینترمدیت امریکا نیز 29 سنت یا 56/0 درصد افزایش یافت و به 13/52 دلار در هر بشکه رسید.

ازسویی تقاضای چین برای نفت در فاصله ژانویه تا سپتامبر به 5/8 میلیون بشکه در روز رسید. بانک بارکلیز در گزارشی اعلام کرده سه عامل اصلی به رشد تقاضای چین برای نفت کمک می کند که شامل کاهش تولید داخلی، دسترسی فزاینده به واردات و صادرات برای پالایشگاه های مستقل و افزایش سطح ذخایر نفت استراتژیک است. تقاضای هند برای سوخت نیز افزایش پیدا می کند. هند در سپتامبر که پالایشگاه های متعددی پس از انجام فعالیت های تعمیراتی گسترده، فعالیت شان را از سر گرفتند 83/4 میلیون بشکه در روز نفت خریده است. واردات نفت این کشور در سپتامبر 2/4 درصد بالاتر از مدت مشابه در سال گذشته و حدود 19درصد بالاتر از ماه اوت بود.

در پایان معاملات جمعه گذشته، هر بشکه نفت برنت دریای شمال به قیمت 57 دلار و 75 سنت و هر بشکه نفت غرب تگزاس به بهای 51 دلار و 47 سنت معامله شد.

ویلیام او لافلین، تحلیلگر سرمایه گذاری در موسسه ریوکین سکیوریتیز در این خصوص گفت: «درحالی که نگرانی ها از احتمال اختلال در عرضه نفت کردستان عراق موجب افزایش قیمت ها شده، قیمت نفت دیگر نگرانی ای از جهت افت به زیر 50 دلار ندارد».

او لافلین افزود: «تولید نفت امریکا نیز اخیرا برای دومین بار از وقوع توفان متاثر شده و تعداد سکوهای حفاری نفتی برای سومین هفته متوالی کاهش یافته است.»