آرشیو سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶، شماره ۳۹۳۷
سیاست نامه
۷
کتاب

از هابرماس تا زیبایی شناسی امر روزمره

بسیاری از کسانی که در ایران به نحوی از انحا کار فلسفی می کنند و با فضای مجازی اینترنت نیز بیگانه نیستند نام دانشنامه استنفورد را شنیده اند و چه بسا از این مجموعه کم نظیر نیز بهره برده باشند. این مجموعه که به همت انتشارات ققنوس به تدریج در حال انتشار است تاکنون نزدیک به هشتاد جلد آن ترجمه و منتشر شده است.

این مجموعه در واقع گزیده ای از مدخل های دانشنامه استنفورد است با هدف گستردن دامنه تاثیر آن و فراهم کردن امکان دسترسی هرچه بیشتر خوانندگان فارسی زبان به مقالات راهگشایی که در این مجموعه آمده است. با توجه به ویژگی های دانشنامه استنفورد شاید بی راه نباشد که بگوییم برای کسی که می خواهد نخستین بار با مساله یا مبحثی در فلسفه آشنا شود یا شناخت بهتری از آن حاصل کند، یکی از گزینه های مناسب این است که کار را با خواندن مدخل یا مدخل های مربوط به آن در این دانشنامه آغاز کند.

به تازگی دو جلد دیگر از این مجموعه منتشر و روانه بازار کتاب شده است. «زیبایی شناسی امر روزمره» نوشته یوریکو سایتو با ترجمه کاوه بهبهانی و همچنین «یورگن هابرماس» نوشته جیمز بومن و ویلیام رگ با ترجمه وحید غلامی پور فرد آخرین مجلدات این مجموعه پر رونق هستند.