آرشیو یک‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶، شماره ۶۶۳۶
صفحه آخر
۲۴
عکس نوشت

ما به عدالت ایمان داریم

مینا اکبری (دبیر فرهنگی)

یک خبر: گالری بوم روز گذشته از سردیس عباس کیارستمی ساخته علیرضا آسان لو مجسمه ساز و پیکرتراش پرده برداری کرد.

یک آمار: تا پایان فروردین ماه 1396، 231 جشنواره جهانی از زمان مرگ عباس کیارستمی به بزرگداشت این کارگردان ایرانی پرداخته و خواهند پرداخت.

یک خبردیگر: امروز پرونده پزشکی درگذشت عباس کیارستمی در شعبه 1044 مجتمع قضایی شهید قدوسی برای محاکمه پزشکان برگزار می شود.

در هر گوشه جهان در محافل دانشگاهی و سینمایی همه جا صحبت از فقدان عباس کیارستمی است. سهم او از سینمای مدرن، آنقدر هست که تا سال های سال در تالیفات تازه سینمایی به هر زبانی، نام کیارستمی تکرار شود. بیش از یک سال بعد از درگذشت تلخ این کارگردان ارزشمند و هنرمند کمیاب ایرانی، در همه جای دنیا صحبت از اوست.

در کشور کیارستمی اما انگار باید هر چه سریعتر، سردتر از خاک سرد، همه چیز به فراموشی سپرده شود و به دنبال زندگی رفت. حاشیه های پی در پی و کش دادن و زمان خریدن و زمین زدن اصل موضوع و به حاشیه بردن هرچیز و کشاندن به وادی امنیت و مصلحت و تبدیل کردن اصل موضوع به یک اتفاق مگو و نشنو و بردن در پشت پرده تا همه چیز فراموش شود، در شان اهمیتی که نام کیارستمی برای کشور ما دارد، نیست.

در پرونده ای که خطای پزشکی در آن محرز شده و متهمان امروز به دادگاه می روند، تا در برابر قاضی از خود دفاع کنند، اطلاع رسانی آنقدر کم و مبهم است که حافظه کوتاه مدت افکار عمومی همه چیز را فراموش می کند.

پرونده خطای پزشکی در مرگ عباس کیارستمی، امروز در صحن دادگاه گشوده می شود و قرار است عدالت با صدای بلند و رسا برقرار گردد. نام کیارستمی برای اعلام بلند اجرای عدالت به اندازه کافی بلند هست. ما منتظریم.