آرشیو سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۶۹
صفحه آخر
۱۲

6 روز از اربعین گذشت، دولت افغانستان به 6 هزار زائر اجازه خروج نداد

دولت کابل در اقدامی سوال برانگیز، حدود 6000 زائر اربعین افغانستانی را در مناطق مرزی به حال خود رها کرده و به آنها اجازه ورود به ایران را نداد.

حدود 6000 زائر شیعه اهل افغانستان که قصد داشتند به خیل عظیم راهپیمایان اربعین بپیوندند و رهسپار کربلای معلا شوند، مدت شش روز است که بدون غذا، پوشاک کافی، در منطقه مرزی «دوغارون» افغانستان شرایط بسیار سخت و طاقت فرسایی را می گذرانند و هیچ کسی هم به وضعیت این در راه ماندگان، توجهی ندارد.

خبرنگار تسنیم مستقر در «اسلام قلعه» در این رابطه گزارش داده که «دولت افغانستان نه تنها هیچ همکاری جهت خروج زوار نمی کند، بلکه خود نیز موانع جدیدی برای خلاصی زائران از این شرایط سخت ایجاد می کند.»

یک زائر گرفتار در بیابان های مرزی هم به تسنیم گفته: «مسئول کاروان ما گذرنامه ها را یک ماه قبل به ایران آورد و از طریق سفارت عراق، ویزای این کشور را گرفت با این حال، زائران اجازه عبور از مرز را نیافتند. چند روزی است که در منطقه مرزی «اسلام قلعه» برای خروج، معطل مانده ایم. اربعین گذشت، ماه صفر هم تمام می شود و حسرت زیارت اباعبدالله(ع) در دل ما می ماند.»

این زائر علت عدم همکاری سفارت عراق در کابل را حمله انتحاری (در گذشته) به سفارت دانست.یک زائر دیگر نیز گفت: «دولت افغانستان فقط دو سیستم رایانه ای را جهت ثبت خروجی ها در مرز مستقر کرده است. در کاروان های ما زنان و کودکان نیز حضور دارند و به خاطر باز بودن منطقه، هوا سرد است و ما هیچ امکاناتی نداریم. چرا هیچ کس کاری نمی کند؟»

به هر حال، رها شدن این تعداد زائر در منطقه مرزی، سرنوشت نامعلومی را پیش پای آنها قرار داده است.در افغانستان نیز مثل پاکستان، شیعیان معمولا هدف حملات تروریستی تکفیری ها قرار می گیرند و طی ماه ها و سال های گذشته حملات خونینی علیه شیعیان در مساجد کابل و دیگر مناطق افغانستان صورت گرفته است، که آخرین مورد آن، حمله مشترک عناصر داعش و طالبان به روستای شیعه نشین «میرزا اولنگ» در استان «سرپل» افغانستان بود. در این حمله، ده ها غیر نظامی شیعه شهید و زخمی شدند و تعداد زیادی نیز به اسارت داعش درآمدند.با توجه به این سابقه، حملات تروریستی نیز جان 6000 زائر رها شده در منطقه مرزی «اسلام قلعه» را تهدید می کند.