آرشیو سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶، شماره ۴۱۹۳
فرهنگ و هنر
۳۲

تازه ها

نمایش نامه های اردشیر صالح پور با مقدمه علی نصیریان

دو نمایش نامه درباره زنان به عنوان «عروسی بانو گشسب دختر رستم، یک مجلس شادی آور حماسی و پنج صندوق بر اساس حکایات و روایات زنانه» نوشته اردشیر صالح پور با مقدمه علی نصیریان منتشر شد.

«مجلس عروسی بانو گشسب» براساس طومار نقالان ناشناس و همچنین توضیح و تصحیح دکتر روح انگیز کراچی نوشته شده است. پهلوان این داستان «بانو گشسب» و شخصیت اصلی نمایش نامه زنی ایرانی است. این نه نمایشی زنانه و در قالب نمایش های زنانه بلکه نمایشی در باب زن ایرانی است که از حیث پهلوانی و زورآوری نه تنها دست کمی از مردان ندارد، بلکه بسیاری از پهلوان ها را نیز به زانو درآورده است و در زمینه ازدواج نیز خواستگاران بی شماری برای او صف کشیده؛ ولی این توفیق به آسانی نصیب هرکسی نمی شود... روایت «پنج صندوق» نیز براساس حکایات و روایات زنانه و داستان های هزار و یک شب نوشته شده است.علی نصیریان در مقدمه این کتاب نوشته است: ایرانی و ملی بیندیشیم و جهانی عمل کنیم و در این دهکده جهانی ضمن احترام به سایر فرهنگ های بشری با شناسنامه و هنر ایرانی حضور یابیم.«عروسی بانو گشسب دختر رستم، یک مجلس شادی آور حماسی و پنج صندوق بر اساس حکایات و روایات زنانه» را انتشارات سایه بان هنر به چاپ رسانده است.

انتشار آلبوم «درهم» رضا یزدانی

رضا یزدانی جدیدترین آلبوم خود را که در آن از اشعار مولانا و شاملو استفاده کرده، با عنوان «درهم» فردا چهارشنبه رونمایی می کند. این مجموعه به گفته رضا یزدانی و علی اوجی (تهیه کننده آلبوم) متفاوت ترین اثری است که آنها در طول این سال ها منتشر کرده اند.

مهدی ایوبی، حنیف معززی، میثم بهاران، زهره محقق، احسان رعیت، علی کمارجی نژاد و ماهان نوری زاده از جمله ترانه سراهای این آلبوم هستند. رضا یزدانی در این آلبوم برای اولین بار پس از سال ها به سراغ اشعاری از مولانا و احمد شاملو هم رفته است. خواننده آلبوم «درهم» در این آلبوم با بهروز پایگان، محمد خرمی نژاد، میلاد عدل و ماهان نوری زاده در بخش تنظیم همکاری کرده است. همچنین آهنگ سازی شش قطعه را خودش انجام داده و بهروز پایگان و ماهان نوری زاده سایر آهنگ سازان درهم هستند.