آرشیو چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۷۰
اقتصادی
۴

بر اساس آمار گمرک ایران، واردات کالاهای آمریکایی پس از برجام 2 برابر شد

با وجود تصریح رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از واردات کالاهای مصرفی آمریکا، آمار گمرک نشان می دهد واردات کشورمان از آمریکا نسبت به دوران قبل برجام بیش از 2 برابر شده است.

به گزارش مشرق، بر اساس آمار گمرک، در نیمه اول سال 1394 که هنوز برجام اجرایی نشده بود، ایران 19/6 هزار تن کالا از آمریکا وارد کرد که ارزش آن 37 میلیون و 270 هزار و 32 دلار بود.

در 29 مهرماه سال 1394 حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه ای به آقای روحانی دستورات مهمی را درخصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور صادر و با برشمردن تاکیدات و الزامات 9 گانه در اجرای برجام، مصوبه جلسه 634 مورخ 19 مردادماه 94 شورای عالی امنیت ملی را با رعایت این موارد و الزامات تایید کردند. رهبر انقلاب در آخرین جمله از نامه خود خطاب به رئیس جمهور دستور دادند: مراقبت فرمایید که وضعیت پس از برداشته شدن تحریمها، به واردات بی رویه نینجامد، و بخصوص از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا جدا پرهیز شود.

با وجود تذکر رهبر معظم انقلاب اسلامی، آمارها بیانگر رشد چشمگیر واردات از آمریکا پس از برجام است. مطابق آمارهای گمرک، در نیمه اول امسال و در دوران پسابرجام، ایران پذیرای 24/4 هزار تن کالای آمریکایی به ارزش 79 میلیون و 958 هزار و 357 دلار بوده است.

بر اساس آمارهای گمرک، در نیمه اول امسال و در دوران موسوم به پسابرجام نسبت به نیمه اول سال 94 و قبل از اجرایی شدن برجام، واردات کالاهای آمریکایی از لحاظ ارزش دلاری 115 درصد افزایش پیدا کرده، یعنی بیش از دو برابر شده است.

واردات کالاهای آمریکایی از لحاظ وزن نیز در نیمه اول 1396 نسبت به نیمه اول 1394 بالغ بر 24 درصد و ارزش ریالی آن 136 درصد رشد کرده است.