آرشیو شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۷۲
صفحه آخر
۱۲

پس از کودتای ارتش؛ موگابه: تنها حاکم مشروعم از قدرت کناره گیری نمی کنم

در حالی که طی چند روز گذشته همه رسانه ها و منابع محلی آفریقایی از پایان حکومت 37 ساله رئیس جمهور زیمبابوه سخن به میان آورده بودند، وی اعلام کرده که از قدرت کناره گیری نخواهد کرد.

«رابرت گابریل موگابه» رئیس جمهور زیمبابوه روز چهارشنبه پس از کودتای ارتش در این کشور به حصر خانگی فرستاده شد و با توجه به تسلط نسبی ارتش بر شهر «هراره» پایتخت این کشور به نظر می رسید که نسخه موگابه در سن 93 سالگی پیچیده شده است. گفته ها حاکی از آن است که هدف اصلی ارتش از این کودتا اطمینان یافتن از عدم به قدرت رسیدن همسر موگابه پس از مرگ وی بوده است. بنا بر گزارش های رویترز که از منابع دست اول در زیمبابوه گرفته شده، طراح اصلی کودتا «امرسون منانگاگوا» رئیس امنیتی سابق است. وی که اخیرا به دست معاون رئیس جمهور برکنار شده بود، حدودا از یک سال پیش با ارتش و اپوزیسیون زیمبابوه برای برکناری موگابه همکاری می کرده است.

طی چند ساعت اخیر اما اوضاع تغییر کرده و اتفاقات رخ داده خارج از قاب تحلیل ها بوده است. همزمان با ورود هیئت آفریقای جنوبی برای بررسی اوضاع به زیمبابوه، موگابه نیز از حصر خانگی رها شده و برای برگزاری یک جلسه به کاخ ریاست جمهوری بازگشته است. تصاویر منتشر شده نشان می دهد که نماینده «جاکوب زوما» در طول جلسه در کنار موگابه بوده است، رابرت موگابه پس از این جلسه اعلام کرده که تنها حاکم مشروع این کشور است و از قدرت کناره گیری نمی کند. اتحادیه آفریقا هم موضع خود نسبت به کودتاچیان را مشخص و از آنها حمایت نکرده است.

اگر چه برخی خبرها حاکی از حصر «گریس موگابه» همسر موگابه بوده است، اما خبرهای تایید شده بیانگر این واقعیت است که گریس به نامیبیا پناهنده شده و مهمان دوست صمیمی شوهرش، «سام ناجوما» رئیس جمهور نامیبیا است.«سام ناجوما» و «رابرت موگابه» از جمله افرادی بودند که در جنوب آفریقا در کنار «نلسون ماندلا» نهضت ضد آپارتاید را آغاز کردند و پس از مبارزات طولانی توانستند پای سفیدپوستان سودجو و نژادپرست از کشورهای خود را قطع کنند. زیمبابوه اکنون به علت اتخاذ سیاست های نادرست در طول چهار دهه اخیر، از شرایط بسیار ضعیف اقتصادی رنج می برد.